Dzieląc przez ułamek nie pytaj dlaczego,
lecz mnóż przez odwrotność, szanowny kolego*.
Kiedy pierwszy raz w życiu mierzymy się z dzieleniem przez ułamek? W klasie piątej podstawówki?
Weźmy dla przykładu \( \frac{4}{5}\\: \frac{2}{3} \).
Jak z takim rachunkiem nauczyliśmy się sobie radzić w szkole? Stosując regułę (algorytm): Zamiast dzielić – mnóż przez odwrotność.
\(\frac{4}{5}\\: \frac{2}{3} = \frac{4}{5} \cdot \frac{3}{2}\)
Dorastamy z tą regułą i, gdy w czasie rozwiązywania jakiegoś zadania pojawiła się konieczność dzielenia przez ułamek, to ją stosujemy, zamieniając licznik i mianownik ułamka miejscami.
Dlaczego pomiędzy ilorazem \(\frac{4}{5}\\ : \frac{2}{3}\) i iloczynem \(\frac{4}{5} \cdot \frac{3}{2}\) można postawić znak równości?
Można dla tej wiary w poprawność szkolnej reguły poszukać uzasadnienia.
Nie ma innej drogi, jak wyjść od \(\frac{4}{5}\\: \frac{2}{3}\) i tak ten iloraz przekształcić, aby dojść do \(\frac{4}{5}\ \cdot \frac{3}{2}\) .
Zapiszmy iloraz w postaci „piętrowej”, następnie pomnóżmy pomnóżmy zarówno licznik, jak i mianownik tego ułamka przez odwrotność mianownika:
\[\frac{\ \ \ \ \ \frac{4}{5}\ \ \ \ \ }{\frac{2}{\ 3\ }}\ = \ \frac{\ \ \ \ \ \frac{4}{5}\ \ \ \ \ }{\frac{2}{\ 3\ }}\ \cdot \ \frac{\ \ \ \ \ \frac{3}{2}\ \ \ \ \ }{\frac{3}{\ 2\ }}\]
W końcu stosując reguły mnożenia dwóch ułamków dojdziemy do poszukiwanego iloczynu:
\[\frac{\ \ \ \ \ \frac{4}{5}\ \ \ \ \ }{\frac{2}{\ 3\ }}\ = \frac{\ \ \ \ \ \frac{4}{5}\ \ \ \ \ }{\frac{2}{\ 3\ }}\ \cdot \ \frac{\ \ \ \ \ \frac{3}{2}\ \ \ \ \ }{\frac{3}{\ 2\ }} = \frac{\ \ \frac{4}{5}\ \ \cdot \ \frac{3}{2}\ \ }{\frac{2}{\ 3\ }\ \cdot \ \ \frac{3}{2}} = \ \frac{\ \ \frac{4}{5}\ \ \cdot \ \frac{3}{2}\ \ }{1} = \ \frac{4}{5}\ \ \cdot \ \frac{3}{2}\ \]
Wypada jeszcze dokończyć nasze rachunki, by stwierdzić, że \( \frac{4}{5}\\: \frac{2}{3}\) daje wynik \(\frac{6}{5}.\)
***
W regule Zamiast dzielić, mnóż przez odwrotność odwołujemy się (bezrefleksyjnie?) do pojęcia odwrotności liczby.
Liczbą odwrotną do liczby \({x}\), różnej od 0, jest taka liczba \({y}\), dla której \( {x} \cdot {y} = {1}.\) Wtedy \( y = \frac{1}{x}.\)
Oczywiście ta relacja jest symetryczna, tzn. liczbą odwrotną do liczby \(\frac{1}{x}\) jest liczba \({x}.\)
Wykorzystując pojęcie odwrotności liczby, możemy zdefiniować operację dzielenia przez ułamek.
Załóżmy, że liczby \({a}, {b}, {c} \ i\ {d}\) są liczbami całkowitymi dodatnimi. Wówczas
\[\frac{a}{b}\\ : \frac{c}{d}\ = \frac{a}{b}\ \ \cdot \frac{1}{\frac{c}{d}} = \ \frac{a}{b}\ \ \cdot \ \frac{d}{c}\]
Matematyka to definicje (pojęcia) i algorytmy (reguły). Te dwa oblicza matematyki są jak dwie strony jednej monety.
Uwaga. Powyższy tekst w wersji do wydruku znajduje się w pliku PDF.
* When dividing fractions don’t ask why, just flip the second and multiply.
Ta mnemotechnika jest przywołana w książce Maths for Mums and Dads (autorzy: R. Eastway, M. Askew).
Polska wersja pochodzi z polskiego wydania książki (wydawnictwo Mamania).