Matematyka jest sztuką nadawania tej samej nazwy różnym rzeczom.1
H. Poincaré
Wprowadzenie
Słowo matematyka pochodzi od greckiego słowa μανθάνω (=uczę się).
Myśleć, odkrywać, uczyć się to istota tego, czym jest matematyka.
Nauka nie wyklucza oczywiście zabawy.
Zapraszamy cię do pracowni matematycznej, w której będziemy zajmować się łańcuchami.
Do pracy będzie ci potrzebny zeszyt w kratkę i długopis.
Pierwsze projekty łańcuchów
Ogniwa, czyli „oczka” naszych łańcuchów będą dwóch rozmiarów.
Powyższy rysunek przedstawia projekty łańcuchów o rozmiarach: 3, 4, 6, 8 i 11.2
Wyzwanie 1. Przyjrzyj się projektom łańcuchów i równościom zapisanym obok. Co zauważasz? Dostrzegasz jakąś zależność układu „oczek” krótszych łańcuchów i dłuższych łańcuchów? |
Równości zapisane przy projektach łańcuchów są informacją na temat sposobu utworzenia łańcucha: pierwszy łańcuch jest złączeniem „oczek” o rozmiarach 1 i 2, drugi łańcuch jest złączeniem „oczka” rozmiaru 1, i tak dalej. Ostatni łańcuch powstał przez złączenie dwóch łańcuchów o rozmiarach 3 i 8.
Przedstawione na rysunku łańcuchy powstały więc według ściśle określonych zasad. Te reguły rządzące projektowaniem naszych łańcuchów ujawnimy w kolejnych akapitach.
Łańcuchy spełniające reguły będziemy nazywać poprawnymi łańcuchami.
Wyzwanie 2. Wśród projektów na rysunku nie ma łańcuchów o rozmiarach 5, 7, 9 ani 10. Dlaczego? Jak myślisz? |
Projekty łańcuchów o większych rozmiarach
Tworząc projekty kolejnych łańcuchy będziemy postępowali w sposób systematyczny – będziemy szukać najkrótszego poprawnego łańcucha dłuższego od wszystkich znalezionych do tej pory.
Dlaczego wśród projektów na rysunku nie było łańcuchów długości 5, 7, 9 ani 10?
Otóż poprawne łańcuchy takich długości po prostu nie istnieją. Wymagamy bowiem, by nowy łańcuch dał się przedstawić jako złączenie dwóch różnych poprawnych łańcuchów jednoznacznie, czyli w jeden tylko sposób.
Dla łańcucha długości 5 wybór pary krótszych łańcuchów nie byłby jednoznaczny – sposoby są dwa:
W podobny sposób można wyjaśnić, dlaczego nie ma poprawnych łańcuchów długości 7, 9 ani 10.
Wyzwanie 3. Poszukaj poprawnych łańcuchów o rozmiarze nie większym niż 25. Przedstaw je na rysunkach i opisz je liczbowo. |
Co ciekawe, dla liczby 23 – inaczej niż dla wszystkich mniejszych liczb, dla których nie da się utworzyć łańcucha o tym rozmiarze w sposób jednoznaczny – w ogóle nie da się zbudować żadnego łańcucha, który powstałby przez złączenie dwóch krótszych poprawnych łańcuchów.
Wyzwanie 4. Sprawdź, czy któraś z liczb 24 lub 25 ma własność taką, jak liczba 23. |
Liczby Ulama
Gdy zapiszemy długości łańcuchów spełniających reguły w kolejności ich znalezienia (utworzenia), oddzielając kolejne liczby przecinkiem, to utworzymy ciąg liczbowy: 1, 2, 3, 4, 6, 8, 11, 13, 16, 18. Liczba 1 jest pierwszym, liczba 2 – drugim, a liczba 18 – dziesiątym elementem tego ciągu.
Matematykiem, który zajmował się tym ciągiem liczbowym był Stanisław Ulam (1909–1984), Polak żydowskiego pochodzenia, matematyk słynnej Lwowskiej Szkoły Matematycznej, który od sierpnia 1939 r. mieszkał w USA. W 1954 r. przyjął amerykańskie obywatelstwo.
Definicja ciągu podana przez Stanisława Ulama w 1962 roku3 w przekładzie na język polski brzmi: Definiujemy ciąg liczb całkowitych w następujący sposób: zaczynając od liczb całkowitych 1, 2, konstruujemy kolejno nowe, biorąc pod uwagę sumy dwóch wcześniej zdefiniowanych liczb całkowitych, ale nie włączając do naszego zbioru tych liczb całkowitych, które można uzyskać jako sumę poprzednich w więcej niż w jeden sposób. Nigdy nie dodajemy liczby do samej siebie.
W matematyce mówi się o ciągu Ulama, a elementy ciągu nazywa się liczbami Ulama4.
Reguły tworzenia poprawnych łańcuchów są tożsame regułom tworzenia ciągu Ulama.
Co ty na to, by w takim razie poprawne łańcuchy nazywać łańcuchami Ulama?
Łańcuchy [dodawań]
Pierwszym łańcuchem o długości większej niż 18, który będzie jedenastym na liście łańcuchów Ulama, jest łańcuch długości 26, który jest połączeniem łańcuchów o długościach 8 i 18:
Ile dodawań trzeba wykonać, aby obliczyć 26, czyli jedenastą liczbę w ciągu Ulama?
Przywołajmy równości liczbowe, którymi opisywaliśmy nowo utworzone (znalezione) łańcuchy.
3 = 1 + 2
4 = 1 + 3
6 = 2 + 4
8 = 2 + 6
11 = 3 + 8
13 = 2 + 11
16 = 3 + 13
18 = 2 + 16
26 = 8 + 18
Łatwo policzyć, że dodawań jest 9.
W matematyce akumulacyjny ciąg dodawań, w którym składniki każdej sumy, nie licząc pierwszej, są wyznaczone wcześniej jako sumy, nazywa się łańcuchem dodawań (ang. addition chain)5.
Łatwiej przekonać się, że ta nazwa jest adekwatna, gdy ten ciąg dodawań przedstawimy na rysunku
lub w postaci równości z tzw. zagnieżdżonym dodawaniem, gdzie nawiasy określają kolejność działań 26 = 8 + (2 + (3 + (2 + (3 + (2 + (2 + (1 + (1 + 2)))))))).
Kolejną, czyli dwunastą liczbą Ulama jest 28, która jest sumą 2 i 26.
Aby ją wyznaczyć trzeba wykonać 10 dodawań. Pierwsze z nich to oczywiście 1 + 2, a ostatnie: 2 + 26.
Wyzwanie 5. Zapoznaj się z utworem muzycznym, którego melodia jest interpretacją dwunastu liczb Ulama.Utwór pochodzi z albumu Sebastiano De Gennaro z 2022 roku6. |
Wyjątkowy łańcuch
Wszystkie do tej pory wymienione liczby Ulama (oczywiście poza 1 i 2) były sumą poprzedzającej je liczby Ulama i innej mniejszej liczby z ciągu Ulama. Podobnie jest w przypadku dwóch kolejnych liczb (36 i 38) tego ciągu: 36 = 8 + 28, natomiast 38 = 2 + 36.
Okazuje się, że wcale tak być nie musi! Przykładem jest 47, czyli piętnasta liczba w ciągu Ulama.
Ilustracja łańcucha dodawań dla liczby 47 wygląda tak:
Liczba 47 jest sumą liczb 11 i 36, a więc siódmej liczby w ciągu Ulama i trzynastej liczby tego ciągu. To oznacza, że można ją wyznaczyć, wykonując 12 dodawań. Tyle samo co dla czternastej liczby (38).
Dlatego w wyrażeniu (poniżej) po prawej stronie równości znajduje 12 znaków dodawania.
47 = ((1+2) + (2 + (2 + (1 + 3)))) + (8 + (2 + (8 + (2 + (3 + (2 + 11)))))))
Wyzwanie 6. Na podstawie ilustracji łańcucha dodawań dla liczby 47 uzupełnij poniższe drzewo wyrażenia. |
Wyzwanie 7. Przygotuj łańcuch o rozmiarze 47 lub 487 z papieru. Podziel się pracą z drugą osobą. |
Zainteresowanych tematem ciągu Ulama odsyłamy do internetowej encyklopedii https://oeis.org/ 8.
Te zagadnienia kryją zapewne jeszcze wiele tajemnic, które czekają na odkrycie9.
Zakończenie
Nasza praca, kolejne jej etapy, była namiastką tego, czym jest tworzenie (odkrywanie?) matematyki. Jeśli ci się to podobało, to może warto o tym komuś opowiedzieć?
Przypisy
1 Poincare, H.: 1911 [1908], Nauka i Metoda, Warszawa 1911.
2 Ponieważ ogniwa tworzące łańcuchy będą na kartce w kratkę przedstawiane jako okręgi opisane na kwadratach o bokach długości jednej lub dwóch kratek, to mówiąc o rozmiarach ogniw i tworzonych przez nie łańcuchów, będziemy – dla uproszczenia wywodu – posługiwać się liczbą kratek jako jednostką miary.
3 Definicja ciągu Ulama jest definicją rekurencyjną. W języku angielskim brzmiała tak:
Suppose we define a sequence of integers as follows: starting with integers 1, 2 we construct new ones in sequence by considering sums of two previously defined integers but not including in our collection those integers which can be obtained as a sum of previuos ones in more than one way. We never add an integer to itself.
S. Ulam, On some mathematical problems connected with patterns of growth of figures, pp. 215–224 of R. E. Bellman, ed., Mathematical Problems in the Biological Sciences, Proc. Sympos. Applied Math., Vol. 14, Amer. Math. Soc., 1962.
W literaturze na temat analizy giełdowej używa się bardziej ogólnej definicji liczb Ulama.10
4 Można wykazać, że procedurę tworzenia kolejnych liczb Ulama można powtarzać bez końca. To oznacza, że ciąg Ulama jest ciągiem nieskończonym, o czym krótko w zapisie informuje wielokropek zapisywany na końcu, po ostatniej liczbie Ulama zapisanej jawnie: 1, 2, 3, 4, 6, 8, 11, 13, 16, 18, ….
5 Por. A. Stepanov, D. Rose, Od matematyki do programowania uogólnionego. Gliwice 2015, s. 22.
W definicji łańcucha dodawań przyjmuje się, że pierwsze dodawanie to 1 + 1 służące obliczeniu 2.
6 https://19m40s.bandcamp.com/track/ulam-numbers
7 Liczba 48 jest również liczbą Ulama.
8 Można tam znaleźć narzędzie do zilustrowania ciągu (jako funkcji liczb naturalnych) na wykresie. Możemy zorientować się, na przykład, że na 200. pozycji w ciągu Ulama jest liczba mniejsza niż 2000.
9 Nie znamy, na przykład, odpowiedzi na pytanie, czy oprócz liczb 3 (=1+2) i 131 (=62+69) są inne liczby Ulama, które są sumami kolejnych dwóch liczb z ciągu Ulama.
10 Oddajmy głos Markowi Kacowi (1914–1984), matematykowi, który w jednym z wywiadów mówił: „[S. Ulam] przyszedł raz i powiedział: »Popatrz, wymyśliłem następującą modyfikację liczb Fibonacciego. (…)« Według pomysłu Stana [Ulama], wzór na an+1 byłby teraz: an+1 = an + któryś z a1, a2, … , an−1 wzięty z prawdopodobieństwem 1/n.” Dalej M. Kac wspominał: „Mój Boże, to jest ciekawe jako rozmowa przy kawie, ale z jakiegoś dziwnego powodu to mnie tak wzięło, że zacząłem nad tym pracować. Znalazłem nawet średnie an i nawet wariancję. (…). Spędziłem nad tym prawdopodobnie najmniej tydzień ciężkiej pracy. Dlaczego? Nie mam pojęcia, poza tym, że nie mogłem zostawić w spokoju tej przeklętej rzeczy.”
Źródło: Refleksje polskich mistrzów, Wiadomości Matematyczne, XXX.1, 1993, s. 113.