9‑letnia Janka, trzymając oburącz swój pamiętnik, stanęła na progu drzwi biblioteki.
Domownicy określali tak pokój, gdzie stały regały z książkami.
― Tato!
Mężczyzna oderwał wzrok od książki. Spojrzał w kierunku córki.
― Mam nowy wpis w moim pamiętniku ― powiedziała dziewczynka.
― Mogę zobaczyć? ― zapytał z zainteresowaniem tata. ― W czym kłopot? ― dodał, gdy dostrzegł lekko zmarszczone czoło córki.
― Jedno zdanie jest zapisane szyfrem.
Janka usiadła obok taty i otworzyła pamiętnik na odpowiedniej stronie.
― Liczysz na to, że pomogę ci złamać ten szyfr?
Lena pokiwała głową twierdząco.
― Kiedyś szyfry to był mój konik. Tak się wtedy mówiło o czyimś hobby.
Mężczyzna zamyślił się. Wydawał się być przez moment jakby nieobecny.
― Pewnie już sama łamałaś głowę nad tym szyfrem. Proszę o raport! ― Na pozór poważnym tonem zwrócił się do córki, gdy już się ocknął z zadumy.
Janka lubiła poczucie humoru swojego taty. Dziewczynka uśmiechnęła się, a następnie wskazała palcem na ostatni zaszyfrowany wyraz.
― Lena zaszyfrowała swój podpis.
― N‑T-L‑Ż to zaszyfrowane litery L‑E- N‑A ― przeliterował głośno. ― Kim jest Lena?
― To starsza siostra Beatki z mojej klasy. Ma już 16 lat i jest harcerką.
― Sam byłem w młodości harcerzem i to wtedy właśnie zacząłem przygodę z szyframi ― stwierdził mężczyzna.
― Też chciałabym zostać harcerką! Mama mówi, że jestem jeszcze za mała…
― Wstawię się za tobą. Obiecuję! ― powiedział mężczyzna i przytulił córkę. ― Wracajmy do szyfru z pamiętnika. Na czym skończyliśmy?
― Na tym, że Lena zaszyfrowała swój podpis.
― Nie chciała, by osoby postronne wiedziały, że to ona się wpisała ― stwierdził mężczyzna. Gdy spojrzał na córkę, dostrzegł tajemniczy błysk w jej oczach. ― Sądzisz, że mógł być jeszcze inny powód?
― Może to jakaś wskazówka co do szyfru… ― odpowiedziała Janka.
― Masz rację. Być może to tylne drzwi do szyfru… ― stwierdził tata.
― Jak otworzyć te drzwi? ― zapytała dziewczynka, która bezbłędnie podchwyciła żargon taty.
― Zaczniemy od tego, że zapiszemy wszystkie litery alfabetu, w jednym rzędzie ― mężczyzna wziął do ręki ołówek. ― Możesz mi dyktować? ― poprosił. ― Musimy się wzajemnie pilnować, by żadnej litery nie pominąć.
Mniej więcej minutę później na kartce był zapisany alfabet.
AĄBCĆDEĘFGHIJKLŁMNŃOÓPRSŚTUWYZŹŻ
― Co dalej? ― zapytała Janka.
― Poniżej liter alfabetu zapiszemy odpowiadające im litery szyfru.
Janka chwyciła ołówek i zapisała cztery litery w drugim rzędzie.
AĄBCĆDEĘFGHIJKLŁMNŃOÓPRSŚTUWYZŹŻ
Ż T N L
Przez chwilę oboje milczeli.
― Przyjrzyj się parom liter, które już mamy. Dwie są szczególne.
Dziewczynka uważnie wpatrywała się w pary liter.
― Lena zastąpiła literę „L” literą „N” i na odwrót! ― zawołała.
― Zuch dziewczyna! ― taką pochwałę usłyszała Janka od taty.
― To może być ta wskazówka, jaką zostawiła ci Lena w pamiętniku.
― Chodzi o to, że w szyfrze zamiast litery „E” jest „T” i na odwrót?
― Sądzę, że to bardzo prawdopodobne ― potwierdził tata. ― Sprawdźmy, czy potrafimy jakiś wyraz odczytać przy tym założeniu.
Chwila ciszy wypełniła bibliotekę.
― E‑T-L ― krzyknęli prawie jednocześnie.
― Czyli T‑E-N ― dodała Janka.
Dziewczynka dopisała dwie litery do alfabetu szyfrowego.
AĄBCĆDEĘFGHIJKLŁMNŃOÓPRSŚTUWYZŹŻ
Ż T N L E A
Zapadła krótka chwila ciszy. Już ostatnia w czasie wspólnej zabawy.
Janka wpatrywała się na przemian w alfabet i w słowa zapisane szyfrem.
― Przed E‑T-L jest B‑Ż. Wiemy już, że „Ż” jest tu zamiast „A” ― zastanawiała się głośno Janka.
― Nie ma wielu dwuliterowych słów z drugą literą „A”. Które tutaj pasuje?
Dziewczynka nie była pewna, czy słyszy własne myśli, czy to słowa taty.
― Wiem! To pewnie będzie Z‑A! ― zawołała Janka.
― Też tak mi się wydaje! ― przypuszczenia córki potwierdził tata.
― To znaczy, że „B” zastępuje w szyfrze „Z” i na odwrót ― dodała Janka.
W tym momencie alfabet szyfrowy był już uzupełniony w jednej czwartej.
AĄBCĆDEĘFGHIJKLŁMNŃOÓPRSŚTUWYZŹŻ
Ż Z T N L E B A
― Co teraz? Jak uzupełnić nasze abecadło szyfrowe? ― zapytał tata.
― Tato! Teraz to jest już proste.
Janka sprawnie uzupełniła litery odwróconego alfabetu.
― Złamaliśmy ten szyfr!
Mężczyzna cieszył się, że córka najwyraźniej zaczyna podzielać jedną z jego młodzieńczych pasji.
― Ciekawe, czy Lena prowadzi gromadę zuchów. Mama na pewno zgodziłaby się, byś do nich dołączyła.
― Byłoby super ― Janka aż podskoczyła z radości.
P. Pe.
Wyzwania dla młodszych
1. Rozszyfruj zdanie z pamiętnika Janki.
2. Przygotuj krótki list zapisany odwróconym alfabetem i przekaż komuś z rodziny lub znajomych.
Przy okazji naucz się na pamięć alfabetu szyfrowego. To tylko 16 par liter 🙂
3a. Obejrzyj krótki film o Marianie Rejewskim, który złamał szyfr Enigmy.
Może zaprosisz koleżankę lub kolegę? Warto, by też poznali historię pogromcy Enigmy.
Ciekawostka. Autorami rysunków w animacji używanej w filmie są dzieci z jednej ze szkół podstawowych w Sopocie.
3b. Po obejrzeniu filmu:
― Dowiedz się, jakie imię nadali córce Państwo Rejewscy.
― Opowiedz o filmie przynajmniej jednej osobie.
Wyzwania dla starszych
S1. Szyfr jest pochodzenia hebrajskiego, z czasów niewoli babilońskiej (ok. 500 lat przed Chrystusem). Słowa zapisane alfabetem odwróconym można znaleźć w Biblii.
― W jakiej księdze?
― Jaki był cel stosowania szyfru?
― Jaką nazwę hebrajską nosi ten szyfr?
S2. Przygotuj arkusz kalkulacyjny albo napisz program komputerowy (np. w języku Python), służący do szyfrowania i deszyfrowania z użyciem odwróconego alfabetu.
― Czy szyfrowanie odwróconym alfabetem może mieć jakieś praktyczne zastosowanie?
― Jakiej angielskiej nazwy używa się współcześnie dla komputerowej realizacji ww. szyfru?