Rolą nauczyciela nie jest już przekazywanie informacji, ale przekazywanie inspiracji.
prof. Philip Zimbardo
Fobia matematyczna
Wielu uczniów nie lubi matematyki. To także duży problem dla nauczycieli. Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie: dlaczego zajęcia z matematyki sprawiają tyle problemów? Warto poszukać dobrej drogi do efektywnej i przyjaznej uczniom edukacji matematycznej.
Na Wydziale Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku od wielu lat prowadzona jest bardzo ścisła współpraca z nauczycielami i uczniami szkół wszystkich typów na każdym poziomie kształcenia. Podczas tej współpracy zidentyfikowano pewne problemy związane z kształceniem matematycznym.
Najważniejsze z nich (z punktu widzenia uczniów) to:
• zbyt abstrakcyjny (dla większości uczniów) charakter matematyki;
• brak przekonania o przydatności matematyki;
• obraz matematyki jako szeregu odrębnych pojęć i faktów bez żadnych powiązań między nimi;
• uczenie się matematyki na pamięć i przekonania uczniów (czasami uzasadnione), że tego się od nich wymaga;
• powierzchowne uczenie się, brak umiejętności koncentracji na tekście;
• brak pewności siebie i wiary w możliwość skutecznego uczenia się matematyki (czasami powiązane z przekonaniem uczniów, że popełnianie błędów podczas nauki jest źle widziane);
• styl zajęć z matematyki, w których nauczyciele odgrywają główną rolę, stosując podające metody nauczania; zadaniem uczniów jest zapamiętywanie wiedzy i algorytmów rozwiązywania zadań, a nie samodzielne rozwiązywanie zadań;
• dysonans między życiem codziennym ze swobodnym dostępem do informacji a środowiskiem szkolnym, w którym nowoczesne technologie często nie są uważane za środek dydaktyczny równorzędny np. podręcznikowi.
Jaki wniosek płynie z tej listy? Konieczna jest zmiana stylu nauczania matematyki.
Jak zmienić styl nauczania matematyki – pewna propozycja
Podczas pierwszej Konferencji “Cognitive adventures” [1], zorganizowanej przez Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w 2015 roku, jeden z prelegentów zaproponował rozważenie uwzględnienia w edukacji (nie tylko matematycznej) następującego podejścia:
• inspirowanie zamiast informowania;
• badanie (eksperymentowanie) zamiast wyjaśniania;
• motywowanie zamiast obligowania.
Co się stanie, jeśli przekażemy naszym uczniom inspirację (do odkrywania wiedzy), zapewnimy dobre warunki do eksploracji (w celu odkrywania wiedzy) i wzmocnimy motywację do nauki (zamiast strachu przed egzaminem i złą oceną)? Co, jeśli zaproponujemy im różnorodność doświadczeń zamiast konieczności uczenia się twierdzeń i wzorów na pamięć, a proces edukacyjny zorganizujemy według schematu: obserwować, mierzyć, porównywać, wyciągać wnioski? Czym zaowocuje zaproponowanie dzieciom i młodzieży uczenia się przez działanie, przez różne aktywności, zarówno fizyczne, jak i mentalne?
Tina Seelig, profesor Uniwersytetu Stanforda, w wywiadzie „Nauczanie – tu chodzi o inspirację, a nie informację” [2] powiedziała:
W nauczaniu tak naprawdę chodzi o przekazywanie inspiracji, a nie informacji. Skuteczne nauczanie koncentruje się na tym, dlaczego i jak, a nie na co. Celem powinno być pobudzenie wyobraźni każdego ucznia, znalezienie haczyka w jego sercu i umyśle, tak aby poczuł on potrzebę nauczenia się materiału. Reszta jest łatwa, bo to uczeń napędza swoją naukę. Moją rolą jako nauczyciela jest zadawanie prowokacyjnych pytań i pomaganie uczniom w odnalezieniu ścieżki prowadzącej do odpowiedzi. Jeśli uczniowie mają motywację do znalezienia ścieżki, sami ją wytyczą. Jeśli będę musiała wyciągnąć „mentalną maczetę”, żeby odsłonić tę ścieżkę, to nie wykonałam swojej pracy.
Matematyczny eksperyment
Doświadczenia wskazują na możliwość skutecznego uczenia się matematyki poprzez działanie, co znajduje oparcie w solidnych fundamentach teoretycznych i naukowych. Za podstawę teoretyczną tego rodzaju nauczania matematyki można przyjąć teorię konstruktywizmu, strategię czynnościowego nauczania matematyki oraz strategię nauczania problemowego. Wszystkie te podejścia prowadzą do eksperymentowania, co więcej, sugerują koncentrację zajęć edukacyjnych wokół eksperymentowania.
Wielu nauczycieli pyta: czym jest „eksperyment matematyczny”? Eksperyment możemy sobie wyobrazić w biologii, chemii, fizyce, ale w matematyce? Czy na lekcji matematyki można przeprowadzać eksperymenty? Prawdopodobnie pierwsze eksperymenty wykonane przez człowieka datowane są na czasy Galileusza (np. eksperymenty z wahadłem). W matematyce znaczenie modeli i instrumentów zyskało na znaczeniu w XIX wieku. Ostatnie lata przyniosły rozwój wystaw matematycznych oraz otwarcie centrów nauki, gdzie matematyka prezentowana jest w sposób inny niż tradycyjny, nie tylko za pomocą formalnego języka.. Zwiedzający znajdą tam eksponaty, w których mogą zobaczyć lub zgłębić matematykę i mają często za zadanie przeprowadzić eksperymenty.. Zresztą, eksperymenty matematyczne znane są od dawna najczęściej pod nazwą gier matematycznych. [3]
Wielu z nas zetknęło się z niektórymi z tych eksperymentów związanych z matematyką, np. puzzle Pitagorasa (służące udowodnieniu twierdzenia Pitagorasa), origami (do tworzenia pięknych modeli brył, co pomaga w kształceniu wyobraźni przestrzennej) itp.
Albrecht Beutelspacher, matematyk, wieloletni dyrektor centrum nauki Mathematikum [3] zadaje pytania:
1) Czym te eksperymenty w ogóle są?
2) Czy takie działania mają w ogóle ma związek z matematyką?
Na postawione pytania odpowiada następująco:
Jedną z głównych cech matematyki jest to, że prawdziwość twierdzenia uzyskuje się poprzez przeprowadzenie dowodu, to znaczy za pomocą argumentów czysto logicznych, a nie na przykład poprzez eksperymenty. To odróżnia matematykę od nauk takich jak fizyka czy chemia, gdzie eksperymenty służą weryfikacji teorii lub falsyfikacji błędnej hipotezy. (…).
Eksperymenty matematyczne nie pokazują języka matematycznego: żaden punkt nie nazywa się P, żadna zmienna nie nazywa się x, w rzeczywistości nie ma żadnych wzorów. Żadnych definicji, żadnych twierdzeń, żadnych dowodów. (…) Rola eksperymentu matematycznego jest zupełnie inna. Jego podstawową właściwością jest pobudzanie myślenia. W centrach nauki eksperymenty nie są na drugim miejscu (po teorii), ale na pierwszym miejscu. Dają silny impuls. Zasadniczo osoba pracująca z eksperymentem matematycznym mierzy się z problemem matematycznym. (…) Czasem po chwili namysłu, czasem przy odrobinie szczęścia, udaje się znaleźć rozwiązanie. (…) Krótko mówiąc, eksperyment matematyczny działa od dołu do góry: zaczynając od doświadczenia prowadzi do wglądu. To jest impuls. Jeśli eksperyment się powiedzie, impuls ten jest tak silny, że umożliwia odwiedzającemu zadawanie właściwych pytań, wyciąganie właściwych wniosków i wreszcie uzyskanie efektu Aha! (…) Reasumując, praca z eksperymentami matematycznymi to pierwszy krok w stronę matematyki.
W tej odpowiedzi wybrzmiewa to, co jest często ukryte przed oczami uczniów, co często nie jest ich doświadczeniem z lekcji szkolnych: matematyka jest dedukcyjna, ale matematyka jest jednocześnie indukcyjna.
Powtórzmy pytanie zadane na początku podrozdziału: czy z naszymi uczniami można przeprowadzać eksperymenty matematyczne?
Idea Klubu Młodego Odkrywcy
Nauczyciele podkreślają, że nie mają czasu na taką formę nauczania ze względu na dużą liczbę uczniów w grupie, zbyt małą liczbę lekcji w tygodniu, konieczność dobrego przygotowania do egzaminów… Często stawiają pytanie: „Jak zmienić styl lekcji, skoro muszę przygotowywać moich uczniów do egzaminów, wszystko im wyjaśniać, uczyć rozwiązywać zadania tego typu, które pojawiają się na sprawdzianach, a mam na to tak mało czasu?” Mimo tych wyzwań, zmiana podejścia jest niezbędna., jeśli chcemy, żeby uczniowie nie bali się matematyki i (byłoby dobrze!) lubili matematykę. Rozwiązaniem problemu mogą być w tej sytuacji zajęcia pozalekcyjne organizowane w szkołach lub w innych miejscach.
Około 20 lat temu Centrum Nauki Kopernik w Warszawie zaproponowało pomysł Klubu Młodego Odkrywcy (KMO) jako środowiska, w którym młodzi ludzie mogą samodzielnie odkrywać tajniki wiedzy poprzez eksperymentowanie.. „Klub Młodego Odkrywcy to spotkania, emocjonujące zajęcia i atmosfera! Dzieci i młodzież wspólnie eksperymentują pod czujnym okiem Opiekunów. Wiedzę zdobywają samodzielnie. W całej Polsce i za granicą działa kilkaset klubów. Centrum Nauki Kopernik, koordynator programu, wspiera rozwój KMO przy wsparciu Partnera Strategicznego, Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.” – możemy przeczytać na stronie internetowej tego programu. [4]
Co jest ważne w idei Klubu Młodego Odkrywcy?
• Podczas spotkań najważniejsze jest osobiste zaangażowanie.
• Członkowie Klubów zamiast zaglądać do podręczników, szukają interesujących ich tematów samodzielnie.
• Uczestnicy szukają rozwiązań problemów poprzez eksperymentowanie.
• Metoda badawcza jest metodą podstawową; pomaga jednocześnie rozwijać wiele kompetencji i umiejętności, pozwala przekraczać szkolne granice pomiędzy przedmiotami, pokazuje, że popełnianie błędów jest wartościowe i uczy rozwiązywania problemów.
• Można badać zjawiska z różnych dziedzin.
Matematyczne Kluby Młodego Odkrywcy na Uniwersytecie w Białymstoku
Aby wesprzeć dzieci i młodzież zainteresowane samodzielnym odkrywaniem matematyki, w czerwcu 2019 roku utworzyliśmy (wykładowcy z Wydziału Matematyki) przy Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki (Wydział Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku) dwa Kluby: „My tropiciele matematyki” (dla uczniów szkół podstawowych) i „My, matematycy” (dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych). Obecnie działa też Klub „My, matematyczni podróżnicy” dla uczniów klas II-IV szkół podstawowych. Podczas spotkań uczestnicy wykonują eksperymenty, mające na celu zgłębianie nowych dla nich tematów lub zastosowań matematyki.
Na pierwsze spotkanie dzieci przybyły z rodzicami, dziadkami oraz nauczycielami. Wielu z nich wyraziło entuzjazm dla tego typu inicjatywy w Białymstoku, podkreślając, że cenią tę możliwość, że dzieci „będą robić coś konkretnego z matematyki, a nie tylko rozwiązywać zadania z podręcznika” – jak twierdzili niektórzy z nich.
Każdy Klub spotyka się raz w miesiącu. Rodzice bardzo często uczestniczą w spotkaniach dzieci ze szkół podstawowych i rozwiązują te same problemy, które rozwiązują Klubowicze. Wspólne rozwiązywanie problemów matematycznych sprawia, że zarówno dzieci, jak i dorośli dobrze się bawią, a rodzice często wyrażają zaskoczenie, mówiąc: „Nigdy nie uczyłem się matematyki w ten sposób! Zdobyłem dzisiaj nowe doświadczenie i zrozumiałem temat!”
Zajęcia warsztatowe w naszych Klubach oparte są na dwóch podstawowych zasadach:
1) inspirujemy uczniów do odkrywania matematyki poprzez eksperymentowanie z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych, które są najczęściej rzeczywistymi przedmiotami z otoczenia ucznia;
2) staramy się pomóc uczniom w nauce ‘oznacza to, że wszystkie ich działania w Klubach, choć tematycznie często nie są wprost związane z podstawą programową danego etapu edukacyjnego, logicznie wspierają treści omawiane na lekcjach matematyki i ułatwiają ich zrozumienie.
Istnieją dwa powody stosowania tych zasad:
1) dążenie do przekonania uczniów, rodziców i nauczycieli, że matematyki można się uczyć poprzez eksperymentowanie i myślenie, a nie tylko słuchanie i rozwiązywanie ćwiczeń z podręczników;
2) głębokie pragnienie przeniesienia metod uczenia się i nauczania z KMO na lekcje w szkołach, ponieważ chcemy pomóc nauczycielom i uczniom w skuteczniejszym i mniej frustrującym kształceniu matematycznym.
Wybrane tematy spotkań Klubów Młodego Odkrywcy
- Czy kubek do kawy zawsze różni od obwarzanka? – czyli wprowadzenie do topologii;
- Czy można krzyż grecki przekształcić w kwadrat?
- Co wspólnego ma jabłko i węzeł zawiązany na wstążce lub pasku?
- Poruszający się motyl, czyli szukamy środka ciężkości;
- Co wspólnego ma dzielenie pizzy z odkryciami Gaussa?
- Jaki jest związek pewnej gry w kostki z funkcją wykładniczą?
- Do czego mogą się przydać klocki Lego w matematyce? – czyli odkrywamy kombinatorykę;
- Czy robótki szydełkowe mogą nam pomóc w poznawaniu geometrii?
- I Ty możesz tworzyć sztukę jak Escher;
- Co wspólnego ma karta bankomatowa z matematykiem Fibonaccim, który żył 800 lat temu?
Podsumowanie
Z naszych doświadczeń zebranych w Klubach Młodego Odkrywcy wynika, że styl uczenia się oparty na różnorodnych aktywnościach (w tym manualnych) i pracy badawczej pomaga uczniom odkrywać matematykę, rozumieć ją i czerpać z niej radość. Dzieci zaczynają patrzyć na matematykę od całkiem nowej strony: nie jak na dziedzinę dostępną tylko dla wybranych, ale jak na dziedzinę, którą można odkryć i która jest wszędzie wokół nas – nawet w jabłkach czy kartach wstępu na basen. Przed nami wielkie zadanie: przekonać nauczycieli, że takie metody można stosować na lekcjach w szkołach i zainspirować ich do stosowania tego stylu nauczania w codziennej pracy z uczniami.
Dr Anna Rybak jest matematykiem i informatykiem, doktorem nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki.
Przez wiele lat pracowała jako nauczycielka matematyki i informatyki. Obecnie również utrzymuje ścisły kontakt ze środowiskiem szkolnym, prowadzi zajęcia dla uczniów i nauczycieli w ramach pracy Centrum oraz zajęcia z dydaktyki matematyki dla studentów – przyszłych nauczycieli matematyki.
Naukowo zajmuje się badaniem efektywności kształcenia wspomaganego wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. W swojej pracy dydaktycznej opiera się na teorii kształcenia konstruktywistycznego, prowadzącego uczniów do samodzielnego konstruowania wiedzy w wyniku prowadzonej przez nich pracy badawczej.
Jest koordynatorką Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki działającego w ramach Wydziału Matematyki na Uniwersytecie w Białymstoku.
kontakt: a.rybak@uwb.edu.pl
Przypisy
[1] The “Cognitive adventures” Conference 2015 http://www.kopernik.org.pl/en/projekty-specjalne/konferencja-przygody-umyslu/przygody-umyslu-2015/
[2] Seelig T 2016 Teaching — It’s about Inspiration, Not Information, https://medium.com/@tseelig/teaching-its-about-inspiration-not-information-1f64ddf0 19e7
[3] Beutelspacher A 2018 Mathematical Experiments—An Ideal First Step into Mathematics
Invited Lectures from the 13th International Congress on Mathematical Education.
ICME-13 Monographs. Kaiser G., Forgasz H., Graven M., Kuzniak A., Simmt E., Xu B. (Springer), pp 19–29
[4] Co to jest Klub Młodego Odkrywcy? https://www.kmo.org.pl/pl/co-to-jest-kmo
Przykład scenariusza zajęć Klubu Młodego Odkrywcy
Podczas przygotowywania scenariusza zajęć warsztatowych opartych na wykonywaniu eksperymentów ważne jest uwzględnienie różnych aktywności uczestników. Istotne jest takie zaplanowanie etapów zajęć, aby te aktywności przeplatały się ze sobą. Poniżej przykład takiego scenariusza zajęć, które odbyły się w lutym 2024 r.
Klub Młodego Odkrywcy „My, matematycy”, Białystok
Klub Młodego Odkrywcy „My, tropiciele matematyki”, Białystok
Hasło przewodnie: Łączymy czynności naszych babć z nauką
Temat: Czy robótki szydełkowe mogą nam pomóc w poznawaniu geometrii?
Wprowadzenie
Czasami zdarza się, że wykorzystanie manualnych umiejętności naszych babć może nam pomóc w dokonaniu odkryć w dziedzinach, którymi matematycy zajmowali się od stuleci.
Etap 1. Dyskusja.
Jakie powierzchnie istnieją w otaczającym nas świecie? Czy figury geometryczne narysowane na różnych powierzchniach mają takie same własności?
Etap 2. Postawienie problemu 1.
Czy na powierzchni kuli figury geometryczne mają takie same własności jak na płaszczyźnie?
Etap 3. Eksperyment
Na globusach odkrywamy podstawy geometrii sferycznej: określamy prostą sferyczną, szukamy nietypowych trójkątów, badamy sumę miar kątów wewnętrznych w trójkącie sferycznym, rozważamy prostopadłość i równoległość na sferze).
Etap 4. Postawienie problemu 2.
Czy w przyrodzie istnieją powierzchnie tylko o takim zakrzywieniu linii jak na sferze? Czy można spotkać takie powierzchnie, gdzie zakrzywienie będzie przypominać np. końskie siodło?
Etap 5. Eksperyment
Zapoznajemy się z powierzchnią siodłową, która jest jednym z rodzajów powierzchni hiperbolicznej, i wykonujemy doświadczenia na modelach tej powierzchni wykonanych z włóczki:
– określamy prostą hiperboliczną,
– budujemy i badamy trójkąty hiperboliczne,
– badamy sumę miar kątów wewnętrznych w trójkącie hiperbolicznym,
– budujemy i badamy czworokąty hiperboliczne,
– czy możemy zbudować kwadrat hiperboliczny?
– co z równoległością na powierzchni hiperbolicznej?
Etap 6. Uporządkujmy nasze poszukiwania – porównajmy własności figur w trzech systemach geometrycznych
na płaszczyźnie | na sferze | na powierzchni hiperbolicznej | |
linia prosta | |||
trójkąt | |||
czworokąt | |||
prostopadłość | |||
równoległość |