| liderzy | nazwa stanowiska | |
| Michał Skrzypczak Martyna Paliwoda |
Pokazy robotów | Uczestnicy będą mogli obejrzeć roboty wykorzystywane w edukacji i sprawdzić ich działanie. Dodatkowo będzie można zapoznać się z ogólnodostępnymi aplikacjami do sterowania nimi. Przedstawione zostanie też zastosowanie robotyki pod kątem nauczania w szkole podstawowej. Na stoisku zobaczymy też kilka robotów LEGO Mindstorms z wgranymi już programami, które będą uruchomione w formie pokazu. |
| Stanisław Gołębiewski | Magiczne karty | Prowadzący najpierw będzie zgadywał liczby, o których myślą uczestnicy, wykorzystując informację o tym, czy występuje ona, czy nie, na specjalnych kartach. Za wyjaśnienie triku kryje się elegancka matematyka (i informatyka). |
| Martyna Graczyk-Kokosza | Origami | Origami to fascynująca sztuka składania papieru, która pochodzi z Japonii i jest praktykowana na całym świecie. Polega na składaniu pojedynczej kartki papieru w wymyślne kształty i figury, tradycyjnie bez wykonywania żadnych cięć czy klejenia. Niezależnie od tego czy jesteś początkującym, czy doświadczonym artystą, każdy znajdzie coś dla siebie. Możesz zacząć od prostych modeli, takich jak żuraw czy łabądź, a z czasem spróbować bardziej skomplikowanych form, takich jak kwiaty, wąż czy smok. Dołączając do nas i składając swój model origami, możesz zanurzyć się w kreatywnym procesie, który nie tylko rozwija zdolności manualne, ale również uczy cierpliwości i precyzji, poprawia koncentrację i skupienie oraz pomaga się wyciszyć i docenić chwilę obecną. Na stoisku nauczymy składać wybrane modele origami oraz opowiemy, jak tworzyć własne. |
| Adrian Hoffmann | Przekładaniec | Dziewczęta i chłopcy, którzy lubią rozrywkę zwaną „łamaniem głowy” zwykle dobrze bawią się wieżami Hanoi. W wersji festiwalowej ten słynny „przekładaniec” jest odwrócony do góry nogami. |
| Katarzyna Taczała | Łamigłówki | Zagadki i układanki ze słynnego muzeum matematyki „Mathematikum” z Giessen. Jak ułożyć z klocków zadany kształt? Przy łamigłówkach dobrze będą się bawić wszyscy, niezależnie od wieku. |
| Izabela Bondecka-Krzykowska | Hieroglify i quipu | Ludzie na przestrzeni dziejów zapisywali liczby na różne sposoby. Uczestnicy nauczą się odczytywać hieroglify liczbowe i zapisywać liczby tak, jak czynili to starożytni Egipcjanie. Spróbują również swoich sił w wiązaniu quipu, aby na sznurkach „zapisać” liczby tak, jak to robili Inkowie. |
| Anna Rybak | Na powierzchni kuli | Z powodu ogromnych rozmiarów Ziemi, naszej planety, na co dzień nie dostrzegamy tego, że swym kształtem Ziemia przypomina kulę. W czasie zajęć dzieci będą zgłębiać tajemnice geometrii nieuklidesowej (na sferze). Pomocne będą m.in. pomarańcze i nadmuchiwane globusy Ziemi. |
| Paweł Dłotko | Kształty i struktury | Zestaw demonstracji naukowych prezentuje, jak złożone zjawiska w przyrodzie mogą wynikać z prostych zasad matematycznych i fizycznych. Pokazy obejmują m.in. harmonograf, tworzący artystyczne wzory poprzez superpozycję drgań, chaotyczne wahadło ilustrujące wrażliwość układów dynamicznych na warunki początkowe, oraz deskę Galtona pokazującą, jak losowość prowadzi do uporządkowanych rozkładów statystycznych. Synchronizacja metronomów pozwala zrozumieć, w jaki sposób niezależne oscylatory mogą spontanicznie dostroić się do wspólnego rytmu. Inne eksperymenty – takie jak matematyczne węzły krawatowe, gra w drzewa czy wieszanie obrazów – pokazują, że matematyka może być zarówno intuicyjna, jak i zabawna, łącząc teorię z wizualnymi i interaktywnymi doświadczeniami. |
| Magdalena Ciesielska | Matematyka w brajlu | Niewidzialne rysowanie – Będziemy odczytywać wypukłe rysunki lub modele figur w goglach, a także rysować z zamkniętymi oczami. Deszyfrowanie brajla – Odczytamy zapisane w alfabecie brajla aforyzmy matematyczne (cytaty słynnych matematyków). Obliczenia z LEGO Braille – Ułożymy z klocków LEGO Braille matematyczne działania. |
| Jakub Zgarda | Szachy | Szachy to szkoła myślenia algorytmicznego, strategii i taktyki — Johann Wolfgang von Goethe powiedział „Szachy to probierz umysłu”(Szachy są testem intelektu i zdolności umysłowych człowieka). Pasjonaci z Międzyszkolnego Uczniowskiego Klubu Sportowego „Wieża Kórnicka” poprowadzą symultanę szachową na 8 szachownicach. |
| Anna Zgarda | Rumikub | Rummikub to gra planszowa o wyjątkowym charakterze, która rozwija logiczne myślenie, koncentrację i planowanie, a jednocześnie łączy pokolenia umożliwiając wspólną rozrywkę dzieciom, dorosłym i seniorom. Rummikub to gra z elementem losowym, która nakłania do koncentracji i maksymalnego skupienia. Doświadczeni gracze zachęcają do zagrania w Rummikub, by poprzez grę budować lokalne więzi społeczne oraz rozwijać strategiczne myślenie. |
| Alicja Dąbrowska | Kawiarnia Szkocka | W latach trzydziestych działała we Lwowie kawiarnia „Szkocka”, która była miejscem spotkań matematyków, w tym takich sław jak Stefan Banach, Stanisław Mazur, Stanisław Ulam, czy Władysław Orlicz. Dla matematyków była lepszym miejscem do naukowych debat niż sale uniwersyteckie. W kawiarnianej książce matematycy zapisywali problemy matematyczne i wyznaczali nagrody za ich rozwiązanie. Na wzór tej kawiarni stworzymy w Kórniku miejsce, gdzie będzie można odpocząć, ale i pomyśleć o matematyce. Nazwa „kawiarnia” jest umowna – nie będzie w niej kawy, za to będą nagrody, na jakie można wymienić pieczątki zdobyte za rozwiązywanie zadań w czasie festiwalu. |
| Katarzyna Tomaszewska | Gra planszowa XXL | Gra planszowa dla młodych fanów matematyki, w której pionkami są sami uczestnicy? To projekt uczniów IV LO im. KEN w Poznaniu. Uczniowie zapraszają na wspólną przygodę, w której pomiędzy startem a metą festiwalowicze napotkają różne zadania do wykonania, będą się wykazywać nie tylko umiejętnością liczenia, ale także logicznym myśleniem. Komu dopisze szczęście podczas rzutu kostką? Oczywiście kostką również w rozmiarze XXL. Na mecie czeka festiwalowa pieczątka. |
| Lech Nowicki | Matematyczne dłuto | Czy z równań można stworzyć obraz? Okazuje się, że tak — i to niezwykle efektowny! Dr Lech Nowicki, fizyk i twórca cyfrowy, zamienia formuły matematyczne w grafiki, które wyglądają jak artystyczne drzeworyty. Komputer analizuje miliony punktów płaszczyzny i w każdym z nich odpowiada na pytanie: „czy warunek matematyczny jest spełniony?”. Jeśli tak — stawia czarny piksel, jeśli nie — biały. Z tych prostych decyzji „tak/nie” powstają figury o nieoczekiwanych kształtach: mozaiki, parkietaże i ornamenty, które równie dobrze mogłyby wisieć w galerii sztuki, jak i znaleźć się w podręczniku do matematyki. Wystawa „Matematyczne dłuto” dowodzi, że matematyka, wyglądająca przecież tak surowo, może być źródłem piękna i wyobraźni. Każda z prac ma swój własny charakter — od powtarzalnych wzorów po abstrakcyjne „dziwolągi” o nazwach tak nieoczywistych jak babawki, szachotka czy cmok-smok. |
Informacje o prowadzących zajęcia
| Julianna | Adamska | |
| Natalia | Adamska | |
| Grzegorz | Adamski | Doktorant na Wydziale Matematyki i Informatyki UAM. Zajmuje się teorią grafów i teorią gier. Jest laureatem wielu konkursów matematycznych, w tym wielokrotnym medalistą i zdobywcą złotego medalu Mistrzostw Świata w Grach Matematycznych i Logicznych. |
| Alicja | Aleksandrzak | |
| Izabela | Bondecka-Krzykowska | Pracuje w Zakładzie Logiki Matematycznej, na Wydziale Matematyki i Informatyki UAM. Zawodowo zajmuje się logiką, historią oraz filozofią matematyki i informatyki. Jest autorką wielu publikacji z tych dziedzin nauki. Jej pasją jest popularyzacja matematyki i informatyki. |
| Marta | Brembor | Absolwentka kierunków Nauczanie Matematyki i Informatyki oraz Nauczanie Biologii na UAM. Obecnie nauczycielka matematyki i biologii w liceum. Zafascynowana ideą interdyscyplinarności w nauczaniu, a także konstruktywistycznego podejścia do zdobywania wiedzy. Prowadziła wiele warsztatów o tematyce matematycznej i biologicznej. |
| Aleksander | Brzeźniak | Licealista, zaprawiony w festiwalowych działaniach. Uczestnik konkursów matematycznych, lubi rozwiązywać łamigłówki. Interesuje się sztukami walki i militariami. |
| Magdalena | Ciesielska | Nauczycielka matematyki, tyflopedagog w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych im. Synów Pułku w Owińskach. Ekspert w zakresie Brajlowskiej Notacji Matematycznej. Absolwentka UAM w Poznaniu na kierunku matematyka w zakresie metody numeryczne i programowanie. Współorganizatorka wielu projektów dedykowanych niewidomym i słabowidzącym uczniom. Pasjonatka matematyki i fotografii. |
| Alicja | Dąbrowska | Absolwentka kierunku Nauczanie matematyki i informatyki na UAM. Obecnie nauczycielka matematyki w liceum ogólnokształcącym, w okresie wakacyjnym opiekun półkolonijny. Uwielbia prace z dziećmi i młodzieżą. |
| Marcin | Dąbrowski | Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu. Obecnie nauczyciel muzyki, plastyki, techniki oraz edukacji dla bezpieczeństwa w szkole podstawowej. Uwielbia pracę z dziećmi i młodzieżą. Pasjonat muzyki i gry na wszelkich instrumentach. |
| Paweł | Dłotko | Matematyk i informatyk, który bada kształty ukryte w danych i wzory rządzące światem. Wierzy, że matematyka to język natury, a jej prawdziwa siła tkwi w zdolności opisywania i rozumienia rzeczywistości. |
| Cezary | Dudkiewicz | |
| Łukasz | Dutkiewicz | |
| Katarzyna | Gehlich | |
| Marcin | Gogolewski | |
| Stanisław | Gołębiewski | |
| Martyna | Graczyk-Kokosza | Absolwentka studiów magisterskich na Wydziale Chemii UAM. Fanka wszelkich aktywności, które stymulują intelekt czy uważność, a które mają korzenie w tradycji. Odnajduje spokój w symetrii i wzorach. Sztukę origami odkryła poprzez męża-matematyka, absolwenta WMI UAM, który prowadził stoisko origami w pierwszych edycjach Festiwalu. Interesuje się także kulturą i językiem japońskim oraz herbatą. |
| Adrian | Hoffmann | Student Politechniki Poznańskiej, absolwent Technikum Komunikacji o profilu technik elektroenergetyk transportu szynowego. Jest fanem sportu, gier zespołowych i zdrowej rywalizacji. Bardzo lubi zagadki matematyczne, zwłaszcza te, które trudno rozwiązać. |
| Alicja | Józefiak | |
| Zuzanna | Józefiak | |
| Maria | Kaliszan-Kaźmierczak | Nauczycielka matematyki, tyflopedagog w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych im. Synów Pułku w Owińskach. Ekspert w zakresie dostępności. Współorganizatorka wielu projektów dedykowanych niewidomym i słabowidzącym uczniom. |
| Katarzyna | Karkowska | |
| Natalia | Kleszcz | |
| Martyna | Konopko | |
| Joanna | Kończal | |
| Weronika | Kramarczyk | |
| Aleksandra | Krzykowska | |
| Joanna | Kwaśna | |
| Natalia | Lasek | Nauczycielka matematyki, informatyki oraz zajęć rozwijających kreatywność w szkole podstawowej. Absolwentka UAM, na kierunku Nauczanie matematyki i informatyki. Realizatorka autorskich projektów dla uczniów oraz nauczycieli m.in. „Papierowe Pory Roku”, „Dzień Matematyki – matematyka, sztuka i kreatywność”. Członkini grupy SuperBelfrzy RP oraz Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, w tym w oddziale Wielkopolska, gdzie aktywnie angażuje się w rozwój edukacji matematycznej w Polsce. Prelegentka na konferencjach oraz warsztatach edukacyjnych (m.in. Szkoła Dydaktyki Matematyki, Krajowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki). Prowadziła ogólnopolskie warsztaty w ramach projektu #CoSmiczna lekcja z przedmiotu: Scratch Fundacji Girls Code Fun. Tworzy materiały dla nauczycieli oraz prowadzi stronę Education by L (facebook.com/educationbyl). |
| Alicja | Lerczak | |
| Mateusz | Litka | Doktorant Szkoły Doktorskiej Nauk Ścisłych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w ramach dyscypliny matematyka. Pasjonat kostki Rubika oraz gier i łamigłówek logicznych. |
| Liwia | Luch | |
| Piotr | Łukaszewicz | Gra w szachy od dziecka, posiadacz pierwszej kategorii szachowej. Niegdyś Mistrz Województwa Warmińsko-Mazurskiego Juniorów. Obecnie pracuje na Politechnice Poznańskiej, gdzie prowadzi m. in. szkolenia dla uczniów w projekcie „Czas zawodowców”. |
| Marika | Maćkowiak | |
| Jakub | Majik | |
| Klaudia | Majik | Studentka kierunków nauczanie matematyki i informatyki oraz nauczanie biologii i przyrody na UAM. Aktywnie działa w Studenckim Interdyscyplinarnym Kole Naukowym Dydaktyki Matematyki StuDMat. Pełniąc funkcję prezeski, prężnie rozwija Koło i wspiera młodszych kolegów i koleżanki z Koła i nie tylko. Spełnia się, prowadząc warsztaty dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz biorąc udział w projektach dydaktycznych i konferencjach. Zawsze jest chętna do pomocy. Poza tym współorganizuje różnorakie wydarzenia i chętnie w nich uczestniczy. Od tego roku również nauczycielka matematyki w liceum ogólnokształcącym. Oprócz tego pasjonuje ją koszykówka i czytanie książek. |
| Ewa | Molińska | |
| Bartosz | Nickel | |
| Łukasz | Nitschke | |
| Martyna | Paliwoda | |
| Michał | Piskorski | |
| Joanna | Polcyn-Lewandowska | |
| Krzysztof | Przesmycki | |
| Aleksandra | Radziszewska | |
| Anna | Rybak | doktor pedagogiki, autorka książek, prowadzi zajęcia z dydaktyki matematyki na Uniwersytecie w Białymstoku, koordynatorka Centrum Kreatywnego Nauczania Matematyki w Białymstoku |
| Danuta | Sibilska | Jedna z najlepszych absolwentek UAM – odznaczona w 2023 r. Medalem Rektora UAM. Ukończyła kierunek Nauczanie matematyki i informatyki. Aktualnie jest nauczycielką matematyki w poznańskim liceum i jednocześnie studentką WMI na kierunku Matematyka. |
| Julia | Skrzypczak | |
| Michał | Skrzypczak | |
| Katarzyna | Sobstyl | |
| Magda | Spalińska | |
| Jan | Spaliński | |
| Zofia | Stephan | |
| Marcin | Szczepański | Adiunkt w Zakładzie Sztucznej Inteligencji na Wydziale Matematyki i Informatyki UAM. Naukowo zajmuje się sztuczną inteligencją w edukacji, e‑learningiem oraz nieprecyzyjnością informacji. Prowadzi szereg zajęć dla przyszłych nauczycieli matematyki i informatyki. Jego pasją jest nauczanie. |
| Paulina | Szymańska | |
| Katarzyna | Taczała | |
| Katarzyna | Tomaszewska | Obecnie nauczycielka matematyki w IV Liceum Ogólnokształcącym im. KEN w Poznaniu. Miała przyjemność nauczać na wszystkich poziomach edukacyjnych. W szkole podstawowej i gimnazjum prowadziła zajęcia dodatkowe rozwijające logiczne myślenie LOGOMISJA, pokazywała jak uczyć się matematyki podczas zabawy, ale także odkrywała przed uczniami świat modułowego origami oraz wyszywanek matematycznych. Zasady sudoku, zagadki architekta czy obrazków logicznych nie są jej obce. Opiekun zwycięskiej drużyny MuMaka. |
| Karolina | Tonak | |
| Maciej | Tonak | |
| Lidia | Typańska-Czajka | Absolwentka WMI UAM. Matematyk. Obecnie adiunkt w Instytucie Matematyki Politechniki Poznańskiej. |
| Zuzanna | Walczak | |
| Natalia | Walkowska | Oligofrenopedagog, nauczycielka matematyki w szkole specjalnej. Absolwentka kierunku Nauczanie Matematyki i Informatyki UAM. W swojej codziennej pracy szuka kreatywnych sposobów na przekazywanie matematycznej wiedzy i umiejętności dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną i nie tylko. |
| Marcelina | Woźniczak | Studentka kierunku Nauczanie Matematyki i Informatyki na UAM. Działa w Studenckim Interdyscyplinarnym Kole Dydaktyki Matematyki StuDMat, w którym przeprowadza warsztaty z origami, organizuje konkursy i współorganizuje wydarzenia. Absolwentka szkoły muzycznej I stopnia, rozwijająca pasje związane z matematyką, muzyką i sztuką. |
| Patrycja | Dudzińska | Ukończyła studia licencjackie na kierunku Pedagogika, specjalność: edukacja elementarna i język angielski. Oprócz tego skończyła studia licencjackie na kierunku Nauczanie matematyki i informatyki, a także studia magisterskie na kierunku Pedagogika, specjalność: doradztwo zawodowe i personalne. Aktualnie nauczycielka matematyki i informatyki w szkole podstawowej, a także szkolny doradca zawodowy. Spełnia swoje marzenia. Uwielbia pracę z dziećmi, zarówno tymi młodszymi, jak i starszymi. |
| Michalina | Wytrzyszczak | |
| Aleksandra | Zdrojewska | |
| Antonina | Zdrojewska | |
| Jakub | Zgarda | Szachowy sędzia i trener. Jest sekretarzem Wielkopolskiego Związku Szachowego i prezesem MUKS Wieża Kórnicka Kórnik |
| Anna | Zgarda | Pasjonatka gry Rummikub. Wielokrotna uczestniczka Mistrzostw Polski. Koordynatorka rozgrywek Rummikub w województwie wielkopolskim. Organizuje lokalne turnieje i ligi zarażając nowych graczy pasją i zachęcając do wspólnej rozrywki. |
| Piotr | Łukaszewicz | |
| Agnieszka | Waszak | |
| Maciej | Socha | |
| Hanna | Strzykowska | Z zainteresowania i wykształcenia matematyk oraz informatyk. Fanka gier planszowych oraz logicznych, w tym Rummikub. Fotograf krajobrazowy oraz miłośniczka górskich szlaków. |
| Katarzyna | Szczepaniak | |
| Maksymilian | Zgarda | |
| Sylwester | Zgarda | |
| Julian | Zgarda |
