Catrio­na Agg (wcze­śniej She­arer) to bry­tyj­ska nauczy­ciel­ka mate­ma­ty­ki, pasjo­nat­ka rysun­ko­wych zaga­dek geo­me­trycz­nych. Uczy w Saf­fron Wal­den Coun­ty High Scho­ol. W 2018 roku zaczę­ła publi­ko­wać swo­je zadania-zagadki z geo­me­trii na Twit­te­rze (obec­nie X). Począt­ko­wo uka­zy­wa­ły się regu­lar­nie w co dru­gi ponie­dzia­łek. Zyska­ły ogrom­ną popu­lar­ność – roz­wią­zy­wa­li i komen­to­wa­li je ludzie z całe­go świa­ta, w tym bar­dzo zna­ni mate­ma­ty­cy, tacy jak np. Timo­thy Gowers, angiel­ski spe­cja­li­sta od prze­strze­ni Bana­cha i lau­re­at Meda­lu Field­sa. Obec­nie autor­ka korzy­sta z ser­wi­su spo­łecz­no­ścio­we­go Blu­esky, gdzie – obok wpi­sów doty­czą­cych pro­wa­dzo­nych lek­cji mate­ma­ty­ki – zamiesz­cza swo­je genial­ne rysun­ko­we wyzwa­nia z geo­me­trii. Choć publi­ku­je je nie­re­gu­lar­nie, poja­wia­ją się tam czę­sto i wciąż zachwy­ca­ją pomysłowością.

W Pol­sce twór­czość Catro­ny Agg nie jest jesz­cze sze­rzej zna­na. Sama usły­sza­łam o niej i o jej feno­me­nal­nych geo­me­trycz­nych zada­niach dopie­ro nie­daw­no. Mimo, że geo­me­tria nie nale­ży do moich ulu­bio­nych dzia­łów mate­ma­ty­ki, prze­pa­dłam z kre­te­sem. Zada­nia Catrio­ny są zawsze w posta­ci odręcz­nych rysun­ków, na któ­rych poda­ne są dłu­go­ści odcin­ka lub mia­ry kątów. Cza­sem poja­wia się też infor­ma­cja o szcze­gól­nych wła­sno­ściach uży­tych figur, np., że nary­so­wa­ne pro­sto­ką­ty są przy­sta­ją­ce, albo że trój­kąt jest rów­no­bocz­ny. I oczy­wi­ście zawsze towa­rzy­szy im jasno sfor­mu­ło­wa­ne pytanie.

Zada­nia Catrio­ny są tak skon­stru­owa­ne, że czę­sto wystar­czy dobrze spoj­rzeć – dory­so­wać dodat­ko­wą kre­skę, zazna­czyć odpo­wied­ni kąt – i roz­wią­za­nie nasu­wa się samo. Oczy­wi­ście zna­jo­mość wła­sno­ści figur geo­me­trycz­nych i szkol­nych twier­dzeń z geo­me­trii jest nie­zbęd­na, ale żeby zna­leźć odpo­wiedź, nie musi­my wyko­ny­wać żmud­nych rachun­ków, skom­pli­ko­wa­nych prze­kształ­ceń alge­bra­icz­nych ani sto­so­wać innych mate­ma­tycz­nych wygi­ba­sów. Takie zada­nia dosko­na­le ćwi­czą wyobraź­nię, a już po roz­wią­za­niu kil­ku z nich zauwa­ża­my, że pomy­sły na spo­sób roz­wią­za­nia kolej­nych łami­głó­wek Catrio­ny przy­cho­dzą nam o wie­le łatwiej. To z kolei napę­dza nas do podej­mo­wa­nia kolej­nych wyzwań – i jesz­cze kolejnych.

Uwa­ga! Łatwo wpaść w uza­leż­nie­nie od roz­wią­zy­wa­nia łami­głó­wek geo­me­trycz­nych Catrio­ny. Zresz­tą, niech Czy­tel­ni­cy prze­ko­na­ją się sami.

***

Oto pierw­sze zada­nie Catrio­ny, któ­re pole­cam do rozwiązania:

Jaką część całe­go pola zamalowano?

Myślę, że wie­lu czy­tel­ni­ków tego arty­ku­łu odru­cho­wo zacznie ozna­czać dłu­go­ści poszcze­gól­nych boków figu­ry odpo­wied­ni­mi lite­ra­mi i alge­bra­icz­nie wyzna­czać odpo­wiedź. Wca­le się nie dzi­wię – sama od tego zaczę­łam. Rachun­ki, jak się oka­za­ło, nie są żmud­ne, choć wyma­ga­ją kil­ku prze­kształ­ceń, co zaj­mu­je tro­chę czasu.

Tym­cza­sem wystar­czy spoj­rzeć na dru­gi (od lewej) kwa­drat i wła­śnie tam poszu­kać pod­po­wie­dzi. Widać wyraź­nie, że fio­le­to­wa część to dokład­nie poło­wa dru­gie­go kwa­dra­tu. Teraz wystar­czy dory­so­wać dwie pozio­me kre­ski (na poniż­szym rysun­ku ozna­czo­ne zie­lo­nym kolo­rem) oraz „wyma­zać” część boku środ­ko­we­go kwa­dra­tu (wspól­ne­go z następ­nym kwadratem).

Jeśli uświa­do­mi­my sobie, że wszyst­kie trój­ką­ty o tej samej pod­sta­wie i jed­na­ko­wej wyso­ko­ści mają rów­ne pola, to mamy roz­wią­za­nie zadania.
Poma­ga nam w tym poniż­sza wizualizacja.

Teraz wyraź­nie widać, że każ­da kolo­ro­wa część jest poło­wą kolej­nej figu­ry, ponie­waż jest trój­ką­tem o pod­sta­wie rów­nej jed­ne­mu z boków dane­go pro­sto­ką­ta i wyso­ko­ści rów­nej dru­gie­mu. I zagad­ka roz­wią­za­na – kolo­ro­we trój­ką­ty sta­no­wią poło­wę pola całej figury.

***

Oto inne cie­ka­we zadanie:

Jaką część tego regu­lar­ne­go sze­ścio­ką­ta pokry­wa­ją trój­ką­ty równoboczne?

Na pierw­szy rzut oka wyda­je się, że oko­ło poło­wy. Przyj­rzyj­my się jed­nak dokład­niej. Duży sze­ścio­kąt jest forem­ny, a zatem skła­da się z sze­ściu jed­na­ko­wych trój­ką­tów rów­no­bocz­nych. Jego dłuż­sza prze­kąt­na ma dłu­gość rów­ną dwóm bokom takie­go trój­ką­ta. Z rysun­ku widać, że na takiej prze­kąt­nej miesz­czą się trzy kolo­ro­we trój­ką­ty rów­no­bocz­ne. Kolo­ro­we trój­ką­ty moż­na rów­nież uło­żyć w sze­ścio­kąt. Ska­la podo­bień­stwa takie­go kolo­ro­we­go sze­ścio­ką­ta do duże­go sze­ścio­ką­ta wyno­si 2/3, a więc sto­su­nek ich pól to (2/3)2 = 4/9. Zatem kolo­ro­we trój­ką­ty rów­no­bocz­ne pokry­wa­ją 4/9 pola całe­go sześciokąta.

Moż­na to też zauwa­żyć, pokry­wa­jąc rysu­nek siat­ką małych trój­ką­tów rów­no­bocz­nych. Wów­czas sto­su­nek kolo­ro­wych trój­ką­tów do wszyst­kich trój­ką­tów wyno­si 24/54, co po skró­ce­niu daje wła­śnie 4/9.

***

Poni­żej inny rodzaj łami­głów­ki – tym razem doty­czy kątów.

Mamy trzy przy­sta­ją­ce pro­sto­ką­ty. Ile stop­ni ma zazna­czo­ny na rysun­ku kąt?

Na pierw­szy rzut oka nie­wie­le widać, ale gdy doda­my kil­ka kre­sek, wszyst­ko sta­je się jasne.

Wystar­czy od góry dory­so­wać czwar­ty pro­sto­kąt przy­sta­ją­cy do pozo­sta­łych oraz prze­kąt­ną pro­sto­ką­ta po lewej stro­nie. W ten spo­sób umiesz­cza­my szu­ka­ny kąt w trój­ką­cie rów­no­ra­mien­nym pro­sto­kąt­nym. I zagad­ka roz­wią­za­na – szu­ka­ny kąt ma 45º.

***

I jesz­cze jed­no zada­nie w podob­nym stylu.

Mamy pięć przy­sta­ją­cych pro­sto­ką­tów. Ile wyno­si szu­ka­ny kąt?

Opie­ra­jąc się na poprzed­nim zada­niu, może­my się domy­ślić, że i tym razem trze­ba dory­so­wać kil­ka kre­sek tak, aby umie­ścić zazna­czo­ny kąt w jakimś wie­lo­ką­cie. Zobacz­my, jak to zrobić.

Myślę, że Czy­tel­ni­cy nabra­li już wpra­wy i łatwo było zauwa­żyć, że szu­ka­ny kąt ma 135°.

***

Geo­me­trycz­ne łami­głów­ki są rewe­la­cyj­ne, a nawet rewo­lu­cyj­ne. Wpro­wa­dza­ją nas w świat geo­me­trii opar­tej wyłącz­nie na rysun­ku i logicz­nym myśle­niu. Do ich roz­wią­za­nia nie potrze­bu­je­my znać twier­dzeń spo­za szkol­ne­go kano­nu. Rachun­ki i pró­by zal­ge­bra­izo­wa­nia roz­wią­za­nia czę­sto tyl­ko utrud­nia­ją zna­le­zie­nie pro­ste­go spo­so­bu doj­ścia do odpowiedzi.

Poszu­ku­jąc roz­wią­zań łami­głó­wek Catrio­ny, czę­sto prze­ko­nu­je­my się, że nad­miar wie­dzy potra­fi prze­szka­dzać. Przy­zwy­cza­je­ni do for­ma­li­zo­wa­nia wszyst­kie­go, z czym spo­ty­ka­my się w mate­ma­ty­ce, musi­my spo­ro wysił­ku wło­żyć w zmia­nę spo­so­bu myślenia.

Zada­nia te wyma­ga­ją pomy­sło­wo­ści i kre­atyw­no­ści. Jed­ne są sto­sun­ko­wo łatwe, inne potra­fią pochło­nąć dłu­gie godzi­ny myśle­nia. Zresz­tą, trud­ność to bar­dzo subiek­tyw­na ska­la, szcze­gól­nie w przy­pad­ku tych zaga­dek. W wie­lu z nich ist­nie­je szyb­ki trik, któ­ry spra­wia, że całość sta­je się bar­dzo pro­sta, cza­sem wręcz banal­na. Ina­czej moż­na „utknąć w alge­brze” na wieki.

Zapre­zen­to­wa­ne prze­ze mnie zada­nia to jedy­nie nie­wiel­ka prób­ka tego, co Catrio­na udo­stęp­nia na swo­ich pro­fi­lach inter­ne­to­wych. Myślę, że war­to tam zaj­rzeć i poćwi­czyć swo­je sza­re komór­ki. Te geo­me­trycz­ne łami­głów­ki dosko­na­le nada­ją się rów­nież do wyko­rzy­sta­nia na lek­cjach mate­ma­ty­ki, bądź pod­czas zajęć kół zain­te­re­so­wań. Świet­nie wpi­su­ją się w heu­ry­stycz­ne podej­ście do naucza­nia mate­ma­ty­ki, któ­re­go isto­tą jest kie­ro­wa­nie myśle­niem i dzia­ła­nia­mi uczniów za pomo­cą kolej­nych, odpo­wied­nio dobra­nych zadań. Roz­wią­zu­jąc je mały­mi kro­ka­mi, roz­wi­ja­my myśle­nie geometryczne.

Ramo­na Wiora
Nauczy­ciel­ka mate­ma­ty­ki w Zespo­le Szkolno-Przedszkolnym im. K. Maku­szyń­skie­go w Kalei,
dorad­ca meto­dycz­ny w WOM RODN Czę­sto­cho­wa, czło­nek Zarzą­du Głów­ne­go Sto­wa­rzy­sze­nia Nauczy­cie­li Matematyki


Wie­le innych łami­głó­wek znaj­du­je się na ofi­cjal­nych pro­fi­lach Catrio­ny. Na Twit­te­rze (obec­nie X): x.com/Cshearer41 oraz na Blu­esky: bsky.app/profile/catrionaagg.bsky.social
Wszyst­kie opu­bli­ko­wa­ne zada­nia Catrio­ny Agg , a tak­że ich roz­wią­za­nia i wska­zów­ki moż­na zna­leźć na stro­nie: notes.mathforge.org/notes/published/HomePage
Film, w któ­rym Catrio­na opo­wia­da, jak powsta­ją jej zada­nia jest dostęp­ny pod adre­sem: youtube.com/watch?v=IsnBXzCZbT8