Czy matematyczne gry miejskie mają szansę stać się elementem nauczania matematyki w szkołach – jako forma lekcji terenowej?
Gra miejska to forma rywalizacji, w której przestrzeń miejska staje się istotnym elementem rozgrywki, pełniąc rolę planszy do gry. Uczestnicy gry rozwiązują zadania związane z obiektami znajdującymi się na trasie spaceru, korzystają np. z mapy, z aplikacji mobilnej lub z karty gry zawierającej treści zadań i wskazówki. Na trasie mogą spotkać animatorów, którzy udzielają wskazówek i przyznają punkty.
Gra miejska może pełnić funkcję zabawy, konkursu, promocji regionu lub lekcji terenowej.
„Ścieżka matematyczna” jest specyficznym rodzajem gry miejskiej, której uczestnicy rozwiązują zadania matematyczne.
Matematyczne gry miejskie coraz częściej są organizowane w ramach konkursów i projektów lub przy okazji wydarzeń popularyzujących matematykę (np. szkolny Dzień Liczby Pi, festiwal matematyki na wyższej uczelni). Matematyczna gra miejska nie jest jednak „nowinką” ostatnich lat. Pierwsza ścieżka matematyczna została opisana już w latach 80. XX wieku. Były to zajęcia odbywające się poza salą lekcyjną, podczas których małe grupy spacerowały po okolicy i rozwiązywały zadania matematyczne, których treść była związana z napotkanymi obiektami.
***
Oprogramowaniem, które umożliwia realizowanie idei terenowych ścieżek matematycznych przy użyciu urządzeń mobilnych jest aplikacja MathCityMap. Projekt tego narzędzia został opracowany w 2012 roku przez zespół pod kierownictwem prof. dr. Matthiasa Ludwiga, dydaktyka matematyki z Uniwersytetu Goethego we Frankfurcie nad Menem. W kolejnych latach funkcjonalność aplikacji była rozbudowywana. Aplikacja MathCityMap (MCM) jest bezpłatna.
Obecnie MathCityMap jest projektem dydaktycznym, w którym uczestniczy kilka krajów europejskich, m.in. Słowacja, Francja, Włochy, Hiszpania, Portugalia. Projekt rozwija się m.in. dzięki wyjazdom młodzieży w ramach wymian międzyszkolnych. W rezultacie szkoły partnerskie, które stworzyły własne ścieżki matematyczne i udostępniły je w zasobach projektu MCM, znajdują się w wielu krajach europejskich, ale także np. w Ameryce Południowej. Nauczyciele mają dostęp do portalu (zintegrowanego z aplikacją), który umożliwia im tworzyć własne zadania, a co za tym idzie – matematycznych gier miejskich.
Aplikacja MathCityMap jest doskonałym przykładem wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji szkolnej. Uczniom wystarczy telefon, aby mogli wziąć udział w grze miejskiej. Podczas gry uczestnik odszukuje na trasie spaceru miejsce wskazane w aplikacji MCM (widoczne na mapie), zapoznaje się z treścią zadania, a następnie wykonuje odpowiednie pomiary i obliczenia, aby je rozwiązać.
Nauczyciel, chcąc przeprowadzić lekcję terenową, może skorzystać z gotowych, ogólnodostępnych ścieżek matematycznych lub samodzielnie stworzyć matematyczną grę miejską (np. w okolicy swojej szkoły) po założeniu konta na portalu MathCityMap.

Dzięki tej formie zajęć dydaktycznych w terenie nauczyciele mają możliwość ukazania uczniom praktycznych zastosowań matematyki w codziennym życiu. Aplikacja MathCityMap oparta jest na mapach pochodzących z zasobów OpenStreetMap. Przykładowo, nauczyciel z kraju angielskojęzycznego, po założeniu konta w portalu MCM, otrzymuje dostęp do tysięcy zadań, które mogą inspirować go podczas przygotowywania lekcji terenowej.
Ścieżek matematycznych projektu MCM umiejscowionych na terenie Polski obecnie jest niewiele, jednak ich liczba z pewnością znacznie się powiększy w 2025 roku – przyczyni się do tego udostępnienie wersji aplikacji w języku polskim, przygotowanej w ramach projektu Muzeum Matematyki. Odwiedzając miejscowości, w których zostały udostępnione ścieżki matematyczne, będziemy mogli poznawać je z perspektywy uczestnika matematycznej gry miejskiej.
Jedną z cennych cech aplikacji MathCityMap jest przekazywanie automatycznej informacji zwrotnej po wysłaniu odpowiedzi do zadania. Uczeń biorący udział w matematycznej grze miejskiej z aplikacją MCM natychmiast dowiaduje się, czy dobrze rozwiązał zadanie.
W przypadku podania błędnej odpowiedzi uczeń może skorzystać ze wskazówek i ponownie udzielić odpowiedzi. Jeśli jednak ponowna odpowiedź również będzie niepoprawna, system odejmuje część wcześniej zdobytych punktów. W trakcie gry zadania na mapie oznaczone są pinezkami w odpowiednich kolorach, które informują o tym, czy zadanie zostało rozwiązane prawidłowo (kolor zielony) lub błędnie (czerwony), czy nie zostało jeszcze przeczytane (kolor niebieski) lub zostało pominięte (szary).

Aby uwzględnić możliwe niedokładności pomiarów, twórca zadania może określić zakresy poprawności odpowiedzi do zadania.
Nauczyciel może na bieżąco monitorować postępy uczniów za pośrednictwem swojego konta – bez konieczności podążania za nimi w każde miejsce. W razie potrzeby uczestnik gry może wysyłać pytania (tekst i zdjęcia) za pomocą czatu. Dzięki temu podczas lekcji terenowej z MathCityMap nauczyciel pozostaje w stałym kontakcie z uczniami.
***
Ideą przewodnią projektu MathCityMap jest ukazanie treści matematycznych w problemach praktycznych życia codziennego związanych z obiektami, które uczniowie mogą spotkać w swoim otoczeniu, w ich najbliższej okolicy. Tego typu zadania mogą stanowić dla uczniów zadania problemowe, jeśli nie mają gotowych schematów rozwiązania. Dzięki temu zachęcają uczniów do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi, rozwijając ich umiejętności analityczne oraz modelowania matematycznego.

Modelowanie matematyczne to proces obejmujący wiele aktywności matematycznych*. Rozwiązywanie matematycznych problemów z życia codziennego rozpoczyna się od analizy rzeczywistej sytuacji, następnie tworzy się model rzeczywistości, identyfikuje zależności między zmiennymi i dokonuje ich matematyzacji. Gdy zostanie stworzony model matematyczny rozpatrywanej sytuacji, należy znaleźć rozwiązanie za pomocą narzędzi matematycznych, a uzyskany wynik zweryfikować w oparciu o jego interpretację w rzeczywistej sytuacji. Jeśli uzyskany rezultat okaże się niezadowalający, proces modelowania powinien zostać powtórzony, aby w rezultacie poprawić model matematyczny danego problemu.
***
Zadanie zatytułowane „Skała – gnejs” stanowi przykład zadania rozwijającego umiejętność modelowania matematycznego. Dotyczy skały znajdującej się na terenie kampusu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a jego treść nawiązuje do zagadnień geologicznych. Rozwiązanie zadania wymaga stworzenia modelu matematycznego, który pozwoli oszacować masę skały.
Gnejs widoczny na zdjęciu nie ma regularnego kształtu – nie przypomina brył, których objętości uczą się obliczać uczniowie. Jednak do oszacowania masy skały można wykorzystać wcześniej poznane narzędzia matematyczne.
Objętość skały można oszacować dwojako:
1. Objętość skały wyznaczymy z nadmiarem (V1), gdy ją potraktujemy jako prostopadłościan o wymiarach 1,4 m x 0,6 m x 0,7 m (skałę zmierzono w najszerszych miejscach). Wówczas V1 prostopadłościanu to ok. 0,59 m³.
2. Objętość skały wyznaczymy z niedomiarem (V2), gdy spojrzymy na nią ją jako na walec, którego wysokość to 1,4 m, a obwód podstawy wynosi 2,05 m (obwód zmierzono w miejscu zetknięcia boku skały z podłożem). Zatem objętość V2 walca to ok. 0,47 m³.
Licząc średnią z tych dwóch wartości otrzymamy najpewniej bardziej dokładne przybliżenie objętości skały: ok. 0,5 m³.
Wyznaczamy wagę skały: 0,5 * 1750 kg = 875 kg.
Następnie tę wartość dzielimy przez liczbę kilogramów, jaką może przenieść dorosły mężczyzna: 875 kg : 70 kg = 12,5. Zatem potrzeba 13 mężczyzn, aby ustawić skałę na wskazanym miejscu.
Powyższe zadanie wymaga od ucznia kreatywności w poszukiwaniu rozwiązania problemu.
***
Modelowanie matematyczne jest narzędziem umożliwiającym poszukiwanie wyjścia z sytuacji problemowych, które można napotkać w codzienności. Przykład takiego zadania przedstawia poniższa ilustracja.
Aplikacja MathCityMap pozwala przygotować też zadania, w których wymagania wobec ucznia w zakresie modelowania są mniejsze. Rozwiązywanie ich wymaga wówczas zastosowania poznanych wcześniej narzędzi matematycznych, przy jednoczesnym odczytywaniu części danych lub ich pozyskiwaniu poprzez pomiary wskazanych w zadaniu obiektów znajdujących się w przestrzeni miejskiej. Tego typu zadania mogą rozwiązywać zarówno uczniowie szkół średnich jaki i szkół podstawowych. Przykłady zaprezentowane są poniżej. Dzięki swojej uniwersalności aplikacja MathCityMap może być wykorzystywana na każdym etapie edukacji – od szkół podstawowych aż po studia.
Zadania przygotowane w aplikacji MCM można dodatkowo pobrać w formie karty pracy w pliku PDF, uzyskując w ten sposób automatycznie pomoce dydaktyczne do omówienia lekcji terenowej. Poniżej znajduje się fragment karty pracy pochodzącej ze ścieżki matematycznej stworzonej w Lublinie na potrzeby lekcji powtórzeniowej z trygonometrii. Pod poleceniem widoczny jest zakres odpowiedzi uznawanych za prawidłowe (kolor zielony) oraz bliskich prawidłowej odpowiedzi (kolor żółty).
***
Przygotowane zadania można łączyć tworząc ścieżki matematyczne, które następnie można udostępniać innym za pomocą kodu trasy.
Przykładem jest matematyczna gra miejska utworzona na terenie kampusu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Umieszczone w niej zadania stanowią przykłady zadań z zakresu modelowania matematycznego.
dr Anna Pyzara
* Schemat zaprezentowany na rysunku jest oparty na artykule: W. Blum, D. Leiß. How do students’ and teachers deal with modelling problems? z publikacji pt. Mathematical Modelling: Education, Engineering and Economics (red. C. Haines) z 2017 r.