Temat „Niedziesiątkowe systemy liczenia” wybrałem na zajęcia koła matematycznego w szkole podstawowej z dwóch powodów. Po pierwsze, to zagadnienie matematycznie ciekawe, a jednocześnie nieobecne w podstawie programowej. Po drugie, to zagadnienie, które ma szerokie zastosowanie. System dwójkowy (binarny) jest powszechnie wykorzystywany w informatyce i elektrotechnice komputerowej, a zapis liczb w systemie szesnastkowym na trwałe zagościł w praktyce programistów czy grafików komputerowych. Dodajmy, że z systemem binarnym spotykamy się również pośrednio, na przykład wtedy, gdy czytamy o ilości przesyłanych danych (podanej w bitach na sekundę) lub pojemności dysków (podanej w bajtach).
Propozycja dydaktyczna
Propozycja opiera się na trzech metodach: pogadance wprowadzającej, pokazie dydaktycznym oraz pracy ćwiczeniowej. Jako pierwszą wybrałem pogadankę wprowadzającą, ponieważ – moim zdaniem – najlepiej wprowadza ona uczniów w nowy temat zajęć koła matematycznego. Uczniowie dowiadują się w jej trakcie o systemach addytywnych i pozycyjnych, poznają historię liczb oraz ich zastosowanie w życiu codziennym. Metodę pokazu dydaktycznego wykorzystam natomiast do tego, by w prosty sposób na kilku przykładach pokazać uczniom, jak zamieniać liczby z jednego systemu na drugi oraz jak wykonywać działania arytmetyczne w systemie dwójkowym.
Pogadanka wprowadzająca
Poniżej znajduje się tekst, pomocny w przygotowaniu pogadanki.
Dawno temu, kiedy ludzie nie znali jeszcze żadnego pisma, jedynymi liczebnikami były słowa: „nic”, „jeden, „dwa” itd.. Aby wyrazić np. liczbę 5, ludzie używali prawdopodobnie kombinacji słów: „jeden” i „dwa” (5 = 2 + 2 + 1) lub po prostu mówiono „wiele”. Pierwszym „narzędziem” do liczenia były palce jednej ręki, następnie obu rąk – stąd naturalna dziesiątka. Z czasem pojawiła się potrzeba zapisu informacji o liczbie np. zwierząt, skór czy strzał. Najstarszym znanym sposobem było rysowanie odpowiedniej liczby kresek na ziemi albo wykonywanie nacięć na patyku lub kości.
Aby łatwiej obliczać większe ilości, co piąte lub co dziesiąte nacięcie zaznaczano poprzeczną kreską. W ten sposób powstały pierwsze symbole oznaczające policzone przedmioty. Pewne ślady odkryte przez archeologów wskazują, że proste obliczenia wykorzystywali myśliwi i wodzowie plemienni, np. do szacowania bojowej siły swoich ludzi.
Drogi rozwoju umiejętności liczenia i pisma liczbowego przebiegały różnie u różnych ludów. Niektóre z nich zaczęły zapisywać liczby za pomocą liter własnego alfabetu, co prowadziło do trudności z zapisem dużych wartości. Dużo wygodniejszą drogą okazało się wprowadzenie odrębnych symboli przeznaczonych wyłącznie do zapisu liczb, co z czasem doprowadziło do powstania bardziej uporządkowanych systemów liczbowych.
Rozróżniamy dwa systemy liczbowe: addytywny i pozycyjny. W systemie addytywnym liczby tworzy się przez dodawanie kolejnych symboli, stąd nazwa tej metody (jeśli np. „X” = 10, „V” = 5, „I” = 1, to „XVI” = 10 + 5 + 1 = 16). Przykładem systemu addytywnego jest dobrze znany i wciąż stosowany rzymski system liczbowy. Innym przykładem były hieroglify używane w starożytnym Egipcie.
Lepszym, chociażby ze względu na wykonywanie działań arytmetycznych, okazał się system pozycyjny, wynaleziony przez Babilończyków. W systemie tym liczbę przedstawia się jako ciąg cyfr, przy czym „waga” każdej cyfry zależy od jej miejsca (pozycji), na którym się znajduje. Powszechnie stosowanym przez ludzi systemem liczbowym stał się system dziesiętny, oparty dziesięciu cyfrach.
Najstarsze dokumenty zawierające znaki odpowiadające 1, 2, …, 9, sięgają czwartego tysiąclecia p.n.e. Zero (0) pojawiło się znacznie później – jako odpowiednik wyrazu „nic” długo wydawało się czymś odrębnym od liczb dodatnich. Cyfry „wynalezione” przez Hindusów nazywamy dziś cyframi arabskimi, bowiem narody europejskie poznały je właśnie za pośrednictwem Arabów.
Jak widać na rysunku, cyfry hindusko-arabskie nie od razu przybrały współczesną postać.
W wierszu 1. widzimy cyfry hinduskie z I w. p.n.e.
W wierszu 2. znajdują się cyfry hinduskie układu pozycyjnego z IX w. n.e.
Wiersz 3. przedstawia cyfry arabskie z X w. n.e.
W wierszu 4. ukazano znaki cyfr używane w Europie w XII w.
W wierszu 5. znajdują się cyfry hinduskie z XII w.
Wiersz 6. zawiera najstarsze drukowane cyfry z 1474 r.
Zanim system dziesiątkowy stał się powszechnie używany, różne plemiona i narody posługiwały się innymi systemami. Układ piątkowy występował m.in. u indiańskiego plemienia Szoszonów w Ameryce Północnej oraz w języku Wedau na Nowej Gwinei. Starożytni Majowie (I w. p.n.e.) używali natomiast układu dwudziestkowego.
Pozostałość systemów innych niż dziesiątkowy spotykamy do dziś. Przykłady zastosowania systemu dwunastkowego są liczne: rok podzielony jest na 12 miesięcy, dzień i noc mają po 12 godzin, a w handlu stosuje się słowo „tuzin’’. Ślady układu sześćdziesiątkowego, pochodzącego od Babilończyków, są widoczne zarówno w miarach czasu (godzina ma 60 minut, minuta – 60 sekund), jak i w dawnym liczeniu „na kopy” (60 sztuk). Podział kąta pełnego na 360 stopni jest również w ścisłym związku z tym systemem.
Współcześnie w technice komputerowej stosowany jest powszechnie system dwójkowy, który charakteryzuje się tym, że:
• do zapisania każdej liczby wystarczą dwie cyfry: 0 i 1,
• jednostka każdego następnego rzędu jest dwa razy większa od jednostki rzędu poprzedniego.
Pokaz dydaktyczny
Poniżej znajdują się slajdy przedstawiające dwa zagadnienia:
– konwersję (zamianę) zapisu liczby z jednego systemu liczbowego na inny;
– działania arytmetyczne w systemie dwójkowym*.
.
Propozycja ćwiczeń
1. Zapisz liczby: 23(10) i 31(10) w systemach dwójkowym oraz szesnastkowym.
2. Dane są liczby w systemie dwójkowym 10101(2) i 11011(2). Zapisz je w systemie dziesiątkowym.
3. Zapisz liczby: 17(10) i 25(10) w systemie dwójkowym, dodaj je, a wartość sumy tych liczb zapisz w systemie dziesiątkowym.
4. Dodaj liczby 10111(2), 11001(2) , a wynik sprawdź w systemie dziesiątkowym.
5. Wykonaj odejmowanie 11001(2) – 10111(2) i sprawdź wynik w systemie dziesiątkowym.
6. Oblicz iloczyn 11011(2) · 1111(2) i sprawdź wynik w systemie dziesiątkowym.
7. Oblicz iloraz następujących par liczb:
a) 11001(2) i 101(2),
b) 1100(2) i 100(2),
c) 11110(2) i 110(2).
8. Wykonaj dzielenie 60 : 12 w systemie dwójkowym.
9. Liczbę 11000101(2) zapisz w systemie szesnastkowym.
Rozwiązania ćwiczeń znajdują się tutaj.
Literatura:
W. Krysicki, Jak liczono dawniej a jak liczymy dziś, Warszawa 1979.
Z. Krawcewicz, Zadania dla uczniów klas V‑VIII uzdolnionych matematycznie, Warszawa 1976.
Grzegorz Kowalczyk
Szkoła Podstawowa nr 8 im. Jana Pawła II z Oddziałami Dwujęzycznymi i Sportowymi w Policach
* Przyjęto następujące konwencje zapisu liczb w systemie dwójkowym: (101)2 , (101)2 lub 1012. Czytamy: „jeden-jeden-zero w systemie dwójkowym”.




