Styl nazwany przez Włochów gotyckim (od Gotów, czyli barbarzyńskim), wyłonił się we Francji w XII w. Znamienną cechą budownictwa w tym stylu są łuki w sklepieniach, krzyżujące się po przekątnych, które wspierano na skarpach czyli podporach, wzmacniających mury. Sklepienia te, naśladując firmament, malowano na barwę błękitną, na której rozsiewano złote gwiazdy. Styl ten najsilniej, podobnie jak romański, przejawia się w kościołach; przejawia się też w warownych zamkach, najeżonych wieżycami, pełnymi: lochów, krętych schodów, ponurych, podziemnych galeryj.
W gotyku panuje wszędzie łuk ostry.
Sztukę tę można podzielić na 3 okresy: pierwszy, przejściowy (w. XII), stosuje łuk gotycki płaski (rys. 158), drugi – rozkwitu (w. XIII), trzeci – łuk normalny (rys. 157); w wieku XIV i XV gotyk promienieje, łuk się wydłuża (rys. 159), zdobywa Południe i zaraz potem chyli
się ku upadkowi. Stylowy, gotycki budynek z blankami zębatymi, erkierami śpiczastymi, posągami barwnie malowanymi, stojącymi na konsolach pod baldachimkami, oraz ze
swoją strzelistością i masą wieżyczek, z maaswerkami ( l a s k o w a -
niem, rys. 308), u okien, podobnymi do tkaniny pajęczej łatwo w pada każdemu w oko. Kolumny gotyckie są smukłe, gładkie, o kapitelach kształtu kielicha lub gruszki, które niesymetrycznie zdobiono liśćmi, lub też kolumny te naśladują pęki jakby niebotycznych sosen, jodeł, dębów, powiązanych u góry wieńcem roślinnym o zarysach liści, które tworzą kapitel. W ornamentacji (roślinnej) stylizowano: latorośl winną, liść klonu, dębu, ostu, bluszczu, lilji wodnej, nenufaru itd.
Na rys. 309 widzimy ornament ostu: A) z epoki przejściowej, stylizowany naturalistycz-
nie, B ) typowy, z epoki rozkwitu, traktowany sękowato z silnie zaznaczonemi wypukłościami po środku, C) traktowany wstęgowato, mało podobny do ostu.
Malowidła i posągi świętych, które barw nie malowano, są o figurach wydłużonych, wątłych; mają wyraz twarzy chorobliwy, ascetyczny; posiadają cechę zagadkowości i mistycyzmu.
Ó wczesne wyroby złotnicze, jako: puhary o wydatnych żebrach, strzeliste monstrancje,
oraz w yroby stolarskie, okucia są wysmukłej formy, o pięknej ornamentacji roślinnej. Rys. 310 1 312 tabl. 35 p zedstawiają fryzy malowane, rys. 311 — okucie z XIV w. umocowane do drzwi.
S z tu k a g o ty c k a w P o lsc e .
Zaraz po wprowadzeniu chiześcijaństwa do Polski, budowano kościoły drewniane z modrzewiu o dachach śpiczastych, z sygnaturkami po środku, przeważnie w stylu przejściowym z romańskiego do gotyku.
Za czasów panowania króla Kazimierza Wielkiego rozwinął się w Polsce styl swojski, wiślanogotycki, stosowany przy budowlach z cegły i kamienia. Powstał na motywach romańskich z okresu przejściowego do gotyku. §
W kościołach tego stylu stosowano sklepienia ostrołukowe, presbiterja okrągłe, drzwi,
okna niskie i szerokie, u góry okrągło zakończone.
W wieku XIII budownictwo nasze wzoruje się na czystym gotyku, który u m iejętnie d o s t o so w y w a n o do klimatu.
Mrozy i zawieje śnieżne nie zezwalały bowiem na s t o s o w a n ie rzeźbionych koronek, s t r z e listych iglic, gdyż te u nas trw a ć by d ługo nie mogły.
D la te g o te ż g o ty k polski cech u je p r o s to ta a ró w n o c z e śn ie niezw y k ła siła w dzięku, ś w ia d cząca o n ie p o s p o lite m , w ro d z o n e m poczuciu piękna.
Posiadamy w tym stylu budowle wspaniałe, szczególniej o motywach gotyku francuskiego.
W K rak o w ie k o śció ł marjacki z iglicą na wieży, k tó ra j e s t arcy d ziełem sztuki ciesielkiej w raz z rzeźbam i w e w n ą trz (W itta S tw o sz a ), kate d r a W aw elsk a, k o śc ió ł O.O. D om in ik an ó w , św. Katarzyny, B o ż eg o Ciała i F ra n c isz k a n ó w , sz cz y ty Kollegjum Jag ie llo ń sk ieg o i d ziedz iniec biblioteki, w re sz c ie g ro b o w c e królów polskich są teg o żywym d o w o d em .
Z b udow li św ieck ich niew iele już ocalało.
Z a m e k w D ęb n ie, ron d el (b a rb a k a n ) b ra my F lorjańskiej, w ie ża ratu sz a K ra k o w sk ie g o i t. d. są b a rd zo ciekaw ym i zabytkami.
W W a rs z a w ie , z roku 1411, k o śc ió ł P a n n y Marji na N o w e m M ie śc ie (d zw o n n ica p ó ź n ie jsza), je s t z ac h o w a n y w stylu gotyckim.
K a te d ra św. Ja n a z roku 1390, choć kilkak rotnie o d n aw ian a, p o s ia d a je s z c z e d o ść dużo o ry g in aln ych części gotyckich.
G o ty k p rz y s z e d ł do nas z Z ach o d u za p a no w a n ia W ła d y s ła w a Ł o k ie tk a i do szczytu ro z woju d o s z e d ł za k ró la K azim ierza W ielk ieg o o czem św ia d c zy c h o ćb y g ro b o w ie c te g o ż kró la”
(p a trz rysunek).
Styl gotycki w sz tu c e n o w o c z esn e j, zw łaszcza k ościelnej, znajduje c zę ste n a śla d o w n ic two.
K ościoły: sw. F lo rjan a na P ra d z e , św. S ta n isław a na Woli, E w an g ielick o – R efo rm o w an y (L e sz n o ) i w iele innych, s ą p rzy k ład em p ię k nych n o w o c z e sn y c h budow li o m o ty w ac h g o ty c kich.
Łuki te są stosow ane przy
g j j sklepieniach, drzwiach, oknach i t. d.
Łuki gotyckie (o s tro łu k i) (rys. ny, środki tych iu k ó w znajdują się w punk-
1 5 7 ‑1 5 9 ). tach A i B; rys. 158 wyobraża łu k g o tycki
Rys. 158 p rzedstaw ia łu k g o tycki nor- płaski, niższy od norm alnego, śro d ki ich
m a ln y (ró w n o b o czn y), najczęściej używ a- znajdują się p o m ię d zy p n n kta m i A i B
rys. 159—ostrołuk wydłużony, wyższy od
normalnego, bo o środkach, leżących na-
zewnątrz punktów A i B.
O k n a jg o ty c k ie (o s tr o łu -
k o w e ).
Charakterystyczną cechą bu
dowli gotyckich są nadmiernie wysokie
okna, które u góry kończą się ostrołu-
kami.
W okresie największego rozkwitu
gotyku budowano wyłącznie ostrołuki nor
malne t. j. równoboczne (rys. 157), póź
niej zaś wydłużone (rys. 159). Znaczna
zazwyczaj szerokość tych okien wymaga
stosowania pośrodku jednego lub więcej
filarków czyli lasek, które dzielą okna na
podłużne, równe przezrocza. Laski wspo
mniane łączą się u góry z ozdobami ge-
ometrycznemi, które wykonywa się wy
łącznie przy pomocy linjału ~ i cyrkla.
Ozdoby przedstawione na tabl. 17 i 18, są
najpiękniejszymi ornamentami zdobnictwa
gotyckiego. Rys. 176 przedstawia okna
gotyckie bez laski, rys. 174, 175, 177 o je
dnej, rys. 181 o trzech laskach.
Kreślenie okien gotyckich.
Okno, przedstawione na rys. 174 wy
konywa się przy pomocy trójkątów ró
wnobocznych (kreskowanych) o bokach pod
60°).
Okno na rys. 175 składa się z trzech
ostrołuków i koła stycznego (do nich)
o środku O. który leży na przecięciu się
łuków (kreskowanych), o promieniach
A H = B G , zatoczonych z punktów .S i H.
Kontury okien, przedstawionych na
rys. 176 i 177 kreśli się przy pomocy trójkątów równobocznych, kół i łuków (kre
skowanych).
Rysunki: 178, 179, 180 uwidoczniają
przebieg kreślenia okna gotyckiego o trzech
laskach; rys. 181 wyobraża je w zupeł-
nem wykończeniu*).
Zasadnicze kontury tego okna (rys.
178) kreślimy przy pom ocy konstrukcyj
uwidocznionych na rysunkach 174 i 175
oraz przy pom ocy rysunku 182, który
wskazuje sposób wyznaczenia (środków)
kół stycznych w narożnikach.
Środek G (rys. 182), koła stycznego
do łuku (o środku O) i do boków kąta
prostego A B C wyznaczamy w taki sp o
sób: łączymy B z O prostą, która prze
tnie łuk A C w punkcie D\ z punktu B ,
prom ieniem B D zakreślam y łuk, który
przetnie przedłużony bok A B , w punkcie
E.
Łączymy E z D prostą i z F prow a
dzimy EG || BA] punkt G jest środkiem
żądanego koła.
Rysunki na tabl. 19 przedstawiają
ozdoby średniowieczne o zarysach cha-
rakterystycznych (porównaj z tabl. 16);
na tabl. zaś 20 o zarysach celtyckich, k tó
re powstały z konstrukcji kół stycznych
i przecinających się.